Danskerne vil hellere have hjælp fra vikarbureauer end jobcentre

»Hos et vikarbureau handler det ikke om kontrol og bureaukrati, men om at få den ledige i arbejde hurtigst muligt. Du er ikke en klient med et problem, du er en efterspurgt ressource«, siger Jakob Tietge, chefkonsulent i Dansk Erhverv, der står bag undersøgelsen, som også viser, at flertallet har større tiltro til andre kanaler, som for eksempel deres personlige netværk eller a-kassen i jagten på et nyt arbejde.

De adspurgtes ringe tiltro til jobcentrenes evner overrasker ikke jobcenterchef Britt Flamgaard fra Lollands Kommune.

»Der tales og skrives kun om det, der ikke lykkes i jobcentrene. Der er sjældent fokus på succeserne. Og så er det da ikke underligt, at nogle får den opfattelse, at jobcentrene mere er en tyrannisk mastodont end en samarbejdspartner for de ledige. Planter du den opfattelse hos de ledige, at der ikke er nogle job at få på jobcentrene, så skaber du problemer.« siger hun til avisen.

Bliv ven med Dagens.dk på Facebook - altid gratis nyheder

Der er lige nu 13.388 ledige på jobnet.dk, der er jobcentrenes tilbud på internettet til de jobsøgende, og i løbet af det første halve år af 2013 har der i alt været 88.658 nye jobopslag.

En analyse foretaget af Dansk Arbejdsgiverforening (DA) viste tidligere på sommeren, at lige knap hver femte nyansat fandt sit arbejde gennem jobcentrene eller jobnet.dk.

Casper Kissmeyer fra Venstre er medlem af KL’s arbejdsmarkeds- og erhvervsudvalg, og han har svært ved at forstå den hårde kritik af jobcentrene, der »fungerer ganske udmærket«.

Casper Kissmeyer mener, at det er grundlæggende forkert at tro, at al rekruttering kan foregå gennem jobcentrene.

»Men jeg så gerne, at jobcentrene havde en bedre relation til erhvervslivet. Virksomheder skal se jobcentrene som et relevant sted at henvende sig, når de mangler arbejdskraft«, siger han til Politiken.

Dagens Gossip