Danskernes e-handel kommer udenlandske firmaer til gode

Skrevet af admin

15/09/2015

Dagens topnyheder

Danskerne vil i 2015 bruge over 58 milliarder kroner på at shoppe på nettet.

Det viser nye tal fra DIBS (Dansk Internet Betalings System), og det er dermed en stigning i e-handel på 41 procent siden 2013.

Ifølge Henriette Høyer, sales manager i DIBS, er det en positiv udvikling, men det øgede onlineforbrug har også en bagside: danskernes e-handel sker nemlig tit hos udenlandske webshops.

En af grundene er, at EU har arbejdet på at gøre onlinehandel nemmere og billigere, og derfor havner de danske forbrugeres penge udenfor landets grænser.

- Det er blevet nemt at handle på tværs af EU's grænser. Det betyder, at det for mange danskere bedre kan betale sig at shoppe på udenlandske sider, hvor der ikke er lige så høje momsafgifter, siger Henriette Høyer.

DIBS' rapport fortæller, at 48 procent af danskerne indenfor det sidste halve år har handlet på udenlandske webshops, og det vil kun stige i fremtiden, mener Henriette Høyer.

- Jeg tror ikke, at danskernes handel i udlandet vil falde. Det bliver ved med at være billigt, så derfor er det vigtigt, at gøre Danmark mere konkurrencedygtigt, siger Henriette Høyer.

- Det skal være billigere at handle i danske webshops, for det vil både få danskere til at handle dansk, og det kan samtidig øge eksporten til andre EU-lande. Derfor mener vi, at det blandt andet vil være en fordel at sænke momsafgiften, fortsætter Henriette Høyer.

Ifølge Henriette Høyer, er bekvemmeligheden ved e-handel årsagen til det store potentiale. For mange danskere er det langt mere attraktivt at sidde i ro og mag derhjemme, når de shopper.

Muligheden for at shoppe på sin telefon eller tablet øger potentialet yderligere, hvis man spørger Henriette Høyer.

- Shopping på mobiltelefoner og tablets giver mulighed for, at forbrugeren kan sidde i bussen og toget og gennemføre et køb, som de ellers ikke ville gøre, siger hun.

Henriette Høyer tror, at danskerne er indstillet på at handle online. Derfor mener hun, at det skal tages op til revision, hvordan både danskere og de danske virksomheder bedst udnytter mulighederne.

/ritzau/