DASU lover nyt sikkerhedstjek på på Le Mans

Arrangørerne af 24-timersløbet Le Mans, Automobile Club de l’Ouest (ACO), vil endnu ikke udtale sig om faktorerne omkring Allan Simonsens ulykke, før de nærmere omstændigheder er klarlagt.

Men fordi ulykken fandt sted på offentlig vej, er de franske trafikmyndigheder i modsætning til ACO, allerede i gang med at undersøge årsagen til tragedien, da den ulykken i princippet skal behandles som en almindelig trafikulykke.

Selvom ACO endnu ikke vil forholde sig til spørgsmålet om banens sikkerhed, så forsikrer Bo Baltzer, der er sportschef i Dansk Automobil Sports Union (DASU), at sikkerheden nu vil blive sat under lup.

- Jeg kan sige med sikkerhed, at sådan en dødsulykke medfører en masse selvransagelse. Og den gør også, at der vil blive set på banens sikkerhed på ny, siger han til sporten.dk og tilføjer:

- Det sker helt automatisk hos det franske motorsportsforbund og den internationale motorsportsunion (FIA). Det sker hver gang, der forekommer alvorlige ulykker.

Med Allan Simonsens dødsulykke vil debatten om sikkerheden i 24 timers-løbet igen blusse op efter en periode på 17 år uden dødsulykker på den franske bane.

Nogle har stillet spørgsmålstegn ved, at der ikke var opstillet stødabsorberende dæk foran den barriere, Allan Simonsen kolliderede med. 

- Banen er både synet og godkendt af FIA. Men jeg tror godt, vi alle sammen kan blive enige om, at det ikke er verdens sikreste bane. Der bliver gjort meget for sikkerheden hvert år, og den sekvens af ulykker, vi så i år, kan være svær at tage højde for, forklarer Bo Baltzer.

Skulle sikkerheden blive forbedret på banen i Le Mans, vil den dog aldrig blive lige så sikker som nutidens moderne racerbaner, forudser han.

- Det er klart, at en bane som stammer fra 1923, og som oprindeligt var en landevejsbane, har sin begrænsning, hvad sikkerheden angår.

Dagens Gossip

Dagens TV