De skal åbne munden

Mandag i denne uge var FC Midtjylland tvunget til at bekræfte, at de forhandlede om et salg af Mads Albæk til en udenlandsk klub.

For et år siden bekræftede FC København et bud fra Rubin Kazan på Dame N’Doye, efter det havde været omtalt i medierne.

Mens politikerne med den nye offentlighedslov har sikret sig et gulvtæppe, journalister ikke kan få lov til at kigge under, tvinges fodboldklubberne på Fondsbørsen til at være langt mere åbenmundede, end de egentlig har lyst til.

Aldrig før har klubberne så ofte kommenteret på presse-spekulationer, som der er tonsvis af, hver eneste gang et transfervindue åbner. AaBs afgående sportsdirektør Lynge Jakobsen forklarer her, hvorfor AaB meldte Helenius-handlen ud, før et eneste medie havde nævnt forhandlingerne.

- Nu er Aalborg lufthavn jo ikke verdens største, og når Lynge Jakobsen og Allan Gaarde stiller sig op i køen til et fly til Amsterdam, tør vi simpelthen ikke at bilde folk ind, at vi skal ned og kigge på tulipaner. Så valgte vi at gå ud med forhandlingerne for at være et skridt foran. Det er vilkårene af at være i en børsnoteret virksomhed, fortæller Lynge Jakobsen.

Overvåger markedet

Det er Finanstilsynet, som sidder og overvåger børsmarkedet for at sikre, at reglerne bliver fulgt, og der ikke opstår insiderhandler.

Men historikken taler et tydeligt sprog. Det er først fra 2012, at Finanstilsynet har sat alvorligt ind over for de børsnoterede fodboldklubber, og det har kostet bøder til FCK, Silkeborg og Horsens, ligesom FCM kan forvente en bøde for ikke at melde tidligt nok ud omkring Morten Duncan Rasmussen-handlen.

Lynge Jakobsen er helt med på spillereglerne, men slår fast, at fodboldklubberne har sværere vilkår end en mellemstor dansk virksomhed.

- Vi er jo så privilegerede, at der er utrolig meget hype omkring os og fodbold generelt. Der er utrolig stor mediebevågenhed på fodbold, og det gør, at vi som ledere aldrig har ro. Hver eneste gang, vi er dialog med nogen, skal vi hele tiden tænke os om og sørge for, at vi ikke lyver, og om vi melder det tidligt nok ud. Det er et minefelt at agere i. Vi ville jo allerhelst bare forhandle, lukke aftalen og så melde ud til Børsen, forklarer Lynge Jakobsen.

Ekstra udsatte

Hans kollega i Silkeborg, Kent Madsen, fortæller, at de har lært af Jim Larsen-sagen, hvor Silkeborg fik en bøde for ikke at melde tidligt nok ud om salget til Rosenborg.

- Vi har lært det, at vi hellere vil melde ud en gang for meget end for lidt. Vi er som fodboldvirksomhed ekstra udsat, fordi journalister jo engang imellem rammer rigtigt, og så kan vi være midt i forhandlinger, som vi ikke engang ved, om det ender med et salg eller køb for den sags skyld.

- Man kan jo diskutere, om en lille virksomhed som Silkeborg skal være inde under de samme bestemmelser som for eksempel Danske Bank. De har nok mindst 50 ansatte til at overvåge mediemarkedet, mens vi jo slet ikke har de samme ressourcer til hele tiden at vide, hvad der bliver skrevet af rygter og spekulationer om Silkeborg. Men vi ved jo også, at det er spillereglerne for at være på Fondsbørsen, forklarer Kent Madsen.

Dagens Gossip