Dealsite får kritik for at vildlede om pris på hotelophold

Skrevet af Kristine Bugbee

13/04/2015
Foto: Colorbox

Mest læste i dag

Hvis noget lyder lidt for godt til at være sandt, så kan det også sagtens være tilfældet.

Dealsitet tilbudibyen.dk har netop modtaget kritik fra Forbrugerombudsmanden i en sag om vildledende markedsføring.

En forbruger købte et tre-dages hotelophold til en nedsat pris på 1.275 kroner på tilbudibyen.dk. Ifølge dealsitet var normalprisen 2.550 kroner. Efterfølgende opdagede forbrugeren, at samme hotelophold kunne købes til 1.440 kroner på hotellets egen hjemmeside. 

Tilbudibyen.dk har forklaret, at det var rejseudbyderens og ikke hotellets normalpris, der var angivet i markedsføringen af dealen. Den forklaring godtager Forbrugerombudsmanden dog ikke, idet forbrugeren må kunne forvente, at en normalpris på et dealsite rent faktisk er leverandørens normalpris. 

Af dealsitets markedsføring fremgik det altså ikke, hvilken normalpris der blev sammenlignet med, og dette finder Forbrugerombudsmanden vildledende og i strid med markedsføringsloven.

- Det er vigtigt, at forbrugerne ved, hvor normalprisen stammer fra. Hvis det ikke er leverandørens egen, skal dealsitet klart og tydeligt oplyse om det. Det har tilbudibyen.dk ikke gjort, og jeg har derfor indskærpet reglerne over for dem, skriver Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen i en pressemeddelelse.

Tilbudibyen.dk skriver i en pressemeddelelse, at man fremover vil indrette hjemmesiden sådan, at kunder aldrig er i tvivl om, hvem tilbuddet stammer fra:

- Værdibeviset til et hotelophold blev solgt af TilbudiByen.dk, og selve tilbuddet kom fra en selvstændig rejseudbyder. Da vi opbyggede tilbuddet på vores hjemmeside, synes vi selv, at det fremgik tydeligt, hvem leverandøren var. Da vi videre skrev oplysningerne om hotellet ind i tilbuddet, ville vi egentlig blot sørge for at give kunderne mest mulige information, før de skulle lave deres køb. At det kunne skabe forvirring, havde vi ikke regnet med, men vi beklager det selvfølgelig mange gange, skriver administrerende direktør Jan Mejlkjær.

Følg Dagens Forbrug for flere lignende artikler: