Debattør: Berendt stod på mål for Olsens stenalderstrategi

Dansk Boldspil-Union (DBU) valgte fredag at ofre den mangeårige kommunikationschef Lars Berendt som et led i en nytænkning i kommunikationsstrategien.

Men ifølge fodbolddebattøren Fernando Olsen, der er direktør i kommunikationsfirmaet Sylvester Hvid & Co., bør DBU kigge højere oppe i organisationen, hvis der for alvor skal ændres på stilen.

For ifølge Fernando Olsen er en kommunikationschefs opgave at være formidler for en ledelse. Og hvis det også har været tilfældet med Lars Berendt, så har han blot stået på mål for landstræner Morten Olsens ønsker til kommunikationen, vurderer debattøren.

- Og jeg har ikke den store tillid til Morten Olsen og hans kommunikationsstil. Hans ledelsesform er om noget stenalderagtig. Det kan den bedste kommunikationschef ikke kompensere for, siger Fernando Olsen.

Han fremhæver det Twitter-forbud, som DBU en overgang pålagde landsholdsspillerne, som en af fadæserne i Lars Berendts regeringstid.

- Man skal være blind, døv og dum som kommunikationschef, hvis man ikke kender nødvendigheden af at kommunikere på de sociale medier. Jeg har ikke Lars Berendt mistænkt for at være blind, døv og dum.

- Det er min overbevisning, at det var Morten Olsen, der ikke ville have, at spillerne skulle interagere med omverdenen på de sociale medier.

- Hvis man endelig skal kritisere Lars Berendt, så er det, at han har lagt navn til noget, som jeg ikke tror, han selv har kunne stå inde for, siger Fernando Olsen.

Spørgsmål: Hvilken type kommunikationschef skal DBU nu ud og lede efter?

- De skal først ud og lede efter en ny landstræner. Morten Olsen er med statsgaranti ikke med på, hvad det er for et kommunikationsunivers, der er omkring fodbold i dag.

- Og en ny kommunikationschef vil ikke stå med bedre kort på hænderne, end Lars Berendt gjorde.

/ritzau/

Dagens Gossip

Dagens TV