Den danske turist anno 2014: Magelig, velforberedt, rundhåndet og eventyrlysten

Den danske turist anno 2014 er en magelig størrelse, der ikke gider bruge sin tid på bureaukrati. 30,5 pct. af 1.798 adspurgte i en rundspørge foretaget af Jysk Rejsebureau svarer nemlig, at en besværlig visumprocedure kan afholde dem fra at søge visum – og dermed rejse til – et bestemt land.

Vi er dog ikke så magelige, at vi sørger for ikke at slæbe rundt på overflødige kilo, viser undersøgelsen. Hele 63,1 pct. af samme gruppe adspurgte indrømmer nemlig, at de har tendens til at pakke for meget. (Læs her hvordan du undgår at pakke for meget) Måske har dette i virkeligheden mere at gøre med, at vi danskere er meget velforberedte, når vi drager ud i verden. I hvert fald vil vi gerne være i god tid, når vi bestiller rejser.

Ud af 1.706 adspurgte bestiller halvdelen af os nemlig vores rejser omkring tre måneder inden afgang, mens godt en tredjedel, 32,5 pct., køber deres rejse cirka et halvt år i forvejen. Det billede nikker de genkendende til på Jysk Rejsebureau:

”Danskerne er generelt i rigtig fin tid med planlægningen, er meget velforberedte og har gjort sig en del tanker om, hvilken slags oplevelser de gerne vil have på rejsen. De har oftest også selv læst en masse omkring destinationen” forklarer Helle Heidemann Krogh, der er rejsekonsulent i Jysk Rejsebureaus afdeling i Aalborg.

Rundhåndet, aktiv og eventyrlysten

Til gengæld er vi danskere så noget mere afslappede, når det kommer til at give drikkepenge. Her svarer hele 70 pct. af den samme gruppe, at de oftest giver flere drikkepenge i udlandet end hjemme i Danmark.
Resten af de 1.706 adspurgte har det dog lidt svært med drikkepenge. 27 pct. svarer, at de aldrig helt ved, hvor meget de skal give. Kun 1,8 procent svarer, at de aldrig giver drikkepenge.

Og så er vi både eventyrlystne og åbne overfor nye måder at opleve verden på, viser rundspørgen. Mere end hver sjette vil gerne prøve at bo hjemme hos en lokal familie, mens 14,9 pct. drømmer om at bestige et bjerg. I den lidt mildere udgave af fysiske bedrifter ligger en cykeltur et sted ude i verden. Det vil hele 17,9 pct. gerne prøve på deres næste rejse.

Det falder meget godt i tråd med, hvad rejsekonsulenterne oplever i deres daglige arbejde med at rådgive om rejser.

Jysk Rejsebureau: New Zealand, Fiji og Hong Kong

”Vores kunder er i allerhøjeste grad eventyrlystne, og de er helt sikkert åbne overfor nye måder at opleve verden og alternative destinationer,” lyder det fra Helle Heidemann Krogh, der har oplevet, hvordan det har ændret sig fra tidligere at være en stor ting at rejse til oversøiske destinationer til i dag at være udbredt og ’normalt’ at rejse om på den anden side af verden for at få unikke oplevelser på rejsen.

”Man kan sige, at vores kunders ønsker har flyttet sig til endnu mere uspolerede destinationer, hvor eventyret og de kulturelle forskelle er endnu større. ”

Undersøgelsen viser også, at næsten hver sjette af os, 16,9 pct., går med en drøm om at lave frivilligt arbejde i udlandet i en kortere eller længere periode. Ikke fordi vi gider at arbejde, men for frivillighedens skyld. Det er nemlig kun 10,8 pct. af de adspurgte, der svarer, at de gerne vil arbejde under deres rejse.

Artiklen er lavet i samarbejde med Jysk Rejsebureau.

Dagens Gossip