Dengang landsholdet havde x-faktor

Skrevet af admin

19/03/2013
Dengang var Morten Olsen anfører på det landshold, som havde den x-faktor, nationen manglede i dens DNA. I dag er han landstræner i en tid, hvor den rød-hvide helhed er blevet fragmenteret, hvor udbuddet af valgmuligheder er eksploderet, og hvor landsholdet konkurrerer i et underholdningsfelt, som man kan skræddersy til ens individuelle behov.»Før i tiden var det utopi - uanset hvad der ellers var i TV - at der var noget, der kunne konkurrere med landsholdet på TV. Alle skulle se det, og alle snakkede om det. Nu har man 117 kanaler, og der er altid noget, folk interesserer sig mere for, end hvad vi fodboldelskere interesserer os for. Sådan er konkurrencen,« siger Morten Olsen og fortsætter:»Folk er selektive med hensyn til, hvad vil de bruge penge på, og hvad de interesserer sig for. Den eneste måde, vi kan få flere tilskuere på, er ved at vinde flere kampe og gerne afgørende kampe,« siger Olsen.Hård konkurrenceKonkurrencen er reel. På fredag skal landsholdet spille en afgørende VM-kvalifikationskamp mod Tjekkiet, en kamp, der sendes på Kanal 5. Men samtidig finder nutidens nationale samlingspunkt sted på DR, der afvikler finalen i X Factor, som sidste år trak over to millioner seere.En kamp mellem nyt og gammelt, hvis resultat nok er givet på forhånd. Interessen for landsholdet kan i øjeblikket aflæses i antal købte billetter til den vigtige VM-kvalifikationskamp mod Bulgarien på tirsdag. Kun lidt over 11.000 billetter er solgt, hvilket tyder på det lavest antal tilskuere til en VM-kval-kamp i 33 år.»Det var en helt anden verden i 1980’erne og 1990<saxo:ch value="226 128 153"/>erne. Man levede i en helt anden medie- og interesseverden, og der var ikke så mange muligheder for at gøre noget. Nu har folk alle muligheder for at vælge, og hvis de hele tiden hører, at der kun kommer 11.000 tilskuere til vores kampe, og de kun får negative energier, så er der op ad bakke for os,« siger Olsen.Han henviser til, at pressen også er med til at skrue op og ned for hypen omkring landsholdet. Det lave tilskuertal til kampen på tirsdag mod Bulgarien er der skrevet meget om, ligesom statistikken, der fortæller, at landsholdet ikke har vundet i otte kampe, hvilket er den dårligste stime i 42 år, også har været frembragt.»Selv om jeg godt ved, at populismen lever i bedste velgående, har jeg noget imod, at man bare tager statstikker og bringer ukritisk videre. En spiller, der eksempelvis har løbet 15 km i en kamp, bliver rost, men det kan være, at han har løbet de fem forkert,« siger Olsen.Vores eget ansvarLandsholdets anfører, Daniel Agger, vil ikke tages til indtægt for at fokusere på negative ting i forhold til at påvirke tilskuer- interessen. Det er spillernes ansvar at skabe interessen, mener han.»Det er os, der skal levere på banen. I fodbold er det kun dét, det handler om. Pressen har et ansvar på andre områder. Det er os, der skal sælge billetterne, ikke pressen. Det er vores ansvar,« siger Daniel Agger og har en simpel løsning på, hvordan landsholdet får skabt fornyet interesse omkring sig.»Det er meget simpelt. Vi skal vinde fodboldkampe, med sejre kommer interessen også. Også selv om det er lettere sagte end gjort. Fodbold er et uforudsigeligt spil. Vi kan ikke bare bestemme os for, at nu vil vi vinde en fodboldkamp og så gøre det. Vi tror da på det, men det kræver naturligvis noget helt specielt at gøre det.Om ’dét specielle<saxo:ch value="226 128 153"/> er den x-faktor, der skal til for at slå X Factor på fredag, vil seertallene vise.

Mest læste i dag

Dengang var Morten Olsen anfører på det landshold, som havde den x-faktor, nationen manglede i dens DNA. I dag er han landstræner i en tid, hvor den rød-hvide helhed er blevet fragmenteret, hvor udbuddet af valgmuligheder er eksploderet, og hvor landsholdet konkurrerer i et underholdningsfelt, som man kan skræddersy til ens individuelle behov.

»Før i tiden var det utopi - uanset hvad der ellers var i TV - at der var noget, der kunne konkurrere med landsholdet på TV. Alle skulle se det, og alle snakkede om det. Nu har man 117 kanaler, og der er altid noget, folk interesserer sig mere for, end hvad vi fodboldelskere interesserer os for. Sådan er konkurrencen,« siger Morten Olsen og fortsætter:

»Folk er selektive med hensyn til, hvad vil de bruge penge på, og hvad de interesserer sig for. Den eneste måde, vi kan få flere tilskuere på, er ved at vinde flere kampe og gerne afgørende kampe,« siger Olsen.

Hård konkurrence

Konkurrencen er reel. På fredag skal landsholdet spille en afgørende VM-kvalifikationskamp mod Tjekkiet, en kamp, der sendes på Kanal 5. Men samtidig finder nutidens nationale samlingspunkt sted på DR, der afvikler finalen i X Factor, som sidste år trak over to millioner seere.

En kamp mellem nyt og gammelt, hvis resultat nok er givet på forhånd. Interessen for landsholdet kan i øjeblikket aflæses i antal købte billetter til den vigtige VM-kvalifikationskamp mod Bulgarien på tirsdag. Kun lidt over 11.000 billetter er solgt, hvilket tyder på det lavest antal tilskuere til en VM-kval-kamp i 33 år.

»Det var en helt anden verden i 1980’erne og 1990<saxo:ch value="226 128 153"/>erne. Man levede i en helt anden medie- og interesseverden, og der var ikke så mange muligheder for at gøre noget. Nu har folk alle muligheder for at vælge, og hvis de hele tiden hører, at der kun kommer 11.000 tilskuere til vores kampe, og de kun får negative energier, så er der op ad bakke for os,« siger Olsen.

Han henviser til, at pressen også er med til at skrue op og ned for hypen omkring landsholdet. Det lave tilskuertal til kampen på tirsdag mod Bulgarien er der skrevet meget om, ligesom statistikken, der fortæller, at landsholdet ikke har vundet i otte kampe, hvilket er den dårligste stime i 42 år, også har været frembragt.

»Selv om jeg godt ved, at populismen lever i bedste velgående, har jeg noget imod, at man bare tager statstikker og bringer ukritisk videre. En spiller, der eksempelvis har løbet 15 km i en kamp, bliver rost, men det kan være, at han har løbet de fem forkert,« siger Olsen.

Vores eget ansvar

Landsholdets anfører, Daniel Agger, vil ikke tages til indtægt for at fokusere på negative ting i forhold til at påvirke tilskuer- interessen. Det er spillernes ansvar at skabe interessen, mener han.

»Det er os, der skal levere på banen. I fodbold er det kun dét, det handler om. Pressen har et ansvar på andre områder. Det er os, der skal sælge billetterne, ikke pressen. Det er vores ansvar,« siger Daniel Agger og har en simpel løsning på, hvordan landsholdet får skabt fornyet interesse omkring sig.

»Det er meget simpelt. Vi skal vinde fodboldkampe, med sejre kommer interessen også. Også selv om det er lettere sagte end gjort. Fodbold er et uforudsigeligt spil. Vi kan ikke bare bestemme os for, at nu vil vi vinde en fodboldkamp og så gøre det. Vi tror da på det, men det kræver naturligvis noget helt specielt at gøre det.

Om ’dét specielle<saxo:ch value="226 128 153"/> er den x-faktor, der skal til for at slå X Factor på fredag, vil seertallene vise.