Denne reklame blev for meget for det svenske kongehus

Skrevet af Jesper Larsen

31/07/2015

Dagens topnyheder

Et trafikselskab i Sverige har fået det svenske hof efter sig, fordi de var lidt for kreative, da de ville reklamere for deres nye app. 

'Se, hvor kongen var utro', lyder teksten på reklamen, der skulle få folk til at downloade en seightseeing app, som firmaet Västtrafik stod bag. 

Men reklamen førte til en storm mod firmaet fra kunderne, ligesom det svenske hof heller ikke var tilfredse. De kaldte reklamen for 'bagvaskelse', og derfor turde Västtrafik ikke andet end at fjerne plakaterne. 

- Vi havde et møde, hvor vi gik reaktionerne igennem. Der besluttede vi at tage plakaterne med det budskab ned, siger Västtrafiks pressechef, Kristian Lans, til Aftonbladet.

Budskabet om kongens utroskab var dog ikke møntet på den nuværende konge, Carl Gustav, men derimod kong Oscar den 2., der havde en elskerinde i Göteborg. 

Men fordi den nuværende konge har gjort sig i utroskab, mente de altså, at folk kunne tror den var rettet mod ham. 

Hoffets informationschef er tilfreds med beslutningen om at fjerne reklamerne. 

- Det svenske folk har reageret, og vi var enige og sagde, at vi kunne forstå deres reaktioner, siger Magareta Thorgren, der er informationschef ved det svenske kongehus.