Der bliver sløset med de sociale ydelser hvert år for milliardbeløb

Skrevet af Sara Christiansen

26/10/2012

Dagens topnyheder

Ifølge analysen kan man spare milliardbeløb årligt, og reducere omfanget af fejl og snyd, ved at organisere indsatsen på andre måder samt ved at tilpasse lovgivningen.

Indsatsen fremover skal være mere effektiv og helhedsorienteret. Desuden skal der være en mere retfærdig kontrol med udbetalingerne fra start, og i den løbende sagsbehandlingsperiode.

- Samfundet skal tydeligt vise, at vi ikke accepterer socialt bedrageri. Derfor skal vi få sat en effektiv stopper for uberettigede udbetalinger i det hele taget, hvad enten de skyldes bevidst snyd hos borgerne eller fejl fra myndighedernes side. Analysen viser, at hvis vi virkelig vil forbedre kontrolindsatsen, så skal vi gentænke hele den måde sagsbehandlingen og kontrollen er organiseret på, siger Social -og integrationsminister Karen Hækkerup.

Analysen fra Deloitte viser, at der er mangler hos kommunerne, så som manglende kommunikation mellem afdelingerne.

Den nye sociale myndighed "Udbetaling Danmark" har formuleret en helhedsorienteret kontrolstrategi, som skal danne grundlaget for en ensartet, systematisk og digitalt understøttet indsats på tværs af ydelsesområder og på tværs af kommunegrænser.

- Der er behov for en ambitiøs og langsigtet indsats for at bekæmpe socialt snyd og fejludbetalinger. Analysen har givet os en masse ny viden, men der er behov for mere tilbundsgående analyser af, hvilke løsninger, der skal til for at forbedre indsatsen. Vi skal blandt andet have undersøgt, hvilke lovændringer der er brug for, hvordan vi bedst muligt bruger den It og de registre vi har til rådighed, og nye måder at samarbejde på, udtaler Karen Hækkerup.

Som første skridt i strategien oprettes der nu en tværministeriel arbejdsgruppe med Finansministeriet som formand, som skal finde svar på, hvordan man mest effektivt kan nedbringe antallet af fejludbetalinger og snyd ved udbetalingen af ydelser til borgerne.

Der skal blandt andet undersøges temaer som:

• Bedre datagrundlag i sagsbehandlingen
• Behovet for en bedre organisering af indsatsen på de sociale ydelsesområder.
• Mere effektive fællesoffentlige it-løsninger.
• Mulighederne for at tilpasse bl.a. ydelseslovgivningen, så man i højere grad tildeler og regulerer ydelserne baseret på eksisterende registerdata.