Der er penge i Netto-gourmet

Der skal være noget vælge mellem. Og det skal være godt. Hos Løgismose handler forretningen ikke om at presse penge ud af forbrugerne, men om at skabe diversitet. Diversitet i gourmetklassen, både på Toldboden og i Netto - og det får ikke bare smagsløgene til at spire, men også pengene.

Løgismose, som driver både mejeri, vinimport, østershandel og restauration, er en voksende virksomhed, men i regnskabet for moderselskabet er årets resultat en smule lavere i 2012 end tilbage i 2011 - lige godt 9,5 millioner kroner mod 10,2 millioner året før.

Men det er ikke, fordi det ikke går fremad, siger administrerende direktør Jacob Grønlykke. For i datterselskaberne er der fin vækst over hele linjen, og selv om egenkapitalen i koncernen er faldet fra 59.3 millioner i 2011 til 54.6 millioner i 2012 er bruttofortjenesten steget en smule fra 61,7 millioner kroner i 2011 til 74 millioner kroner i 2012.

»Det giver ikke rigtig mening kun at se det på den måde i den aggregerede koncern. Hvis man skal finde ud af, hvordan det virkelig går, så bliver man nødt til at se på driftsselskaberne, for i det store hele kan der være nogle ekstraordinære nedskrivninger på bygninger og den slags, som trækker ned,« siger han og tilføjer:

»Man får et bedre indtryk af, hvordan driften performer ved at se på de forskellige dele. Altså hvordan går det med mejeriet og vinimporten og så videre. Og der er en god og sund vækst i det hele og fremgang fra året før.«

Løgismoses produkter findes både i huset på Toldboden nær den Lille Havfrue i København, og i Dansk Supermarked over hele landet. Og gennem samarbejdet med Dansk Supermarked har Løgismose gennem de sidste tre år introduceret over 400 nye varer, for når det gælder udvalget, så er det vigtigt for Løgismose, at forbrugerne får noget nyt og noget at vælge mellem.

»Vi prøver at skabe nogle alternativer, så du ikke kun kan vælge mellem peach melba og peach melba og den samme kylling til 30 kroner. Vi vil skabe noget diversitet i markedet og nogle dybere og mere ægte smagsoplevelser,« siger Jacob Grønlykke.

Det er en holdning, der fortsætter ind i 2013, hvor koncernen også forventer en fremgang. Men det er ikke tallene, der driver værket.

»Når vi holder møde, så sidder vi mere og smager på ting, end vi kigger i Excel. Det er meget drevet af passion og et ønske om at gøre en forskel. Og så har vi en eller anden tyrkertro på, at hvis man gør noget, der er godt og mere innovativt og gør en forskel i markedet, så skal tallene nok følge med af sig selv,« siger Jacob Grønlykke og tilføjer:

»Vi er inde i en god, sund og organisk vækst. Vi vokser ved hele tiden at blive bedre til det vi laver, og så skyder der hele tiden nye grene på træet.«

Dagens Gossip