Derfor bør du spise masser af klementiner til jul

Den søde juletid er for mange mennesker ensbetydende med masser af klementiner, og den store udgave af mandarinen har omkring samme status som flæskesteg og klejner i mange danske hjem.

Der er ingen grund til at holde fingrene fra skålen med de saftige citrusfrugter. Frugten, der omkring år 1900 blev fremavlet af den franske præst Père Clément, indeholder en masse gode sager for kroppen.

1. Klementiner er som så mange andre citrusfrugter rig på C-vitamin, og ifølge den norske ernæringsekspert Lise von Krogh kan man få dækket ens daglige behov for C-vitamin ved at spise tre klementiner.

Dermed kan den orange spise være med til at forebygge rynker og Alzheimers - samtidig er klementiner med til at styrke kroppens bindevæv.

2. Du finder også en del folat i klementiner. Vi taler her om et opløseligt B-vitamin, der spiller en central rolle i den cellulær biokemi.

Folat er gavnligt for gradive og kan hjælpe med at forebygge flere hjertesygdomme.

3. Samtidig er klementiner rige på naturlige fiber.

14 procent af ens daglige behov for fiber kan opnås ved at spise tre klementiner.

Læs også: 10 sjove juleaktiviteter for børn, som kan laves for under 50 kroner

Fiber er godt for fordøjelsen og kan forebygge hjerte-kar-sygdomme og kræft i tarmene, forklarer ernæringsepskert Lise von Krogh til den norske hjemmeside Frukt.

4. Der er kun få kalorier i klementiner, da man ved at spise 100 gram af frugten blot indtager 43 kcal og sølle 0,1 gram fedt.

Dermed kan man guffe frugten i sig med god samvittighed i hele julen.

5. En stor del af julens søde sager kan være med til at øge vores blodtryk, men heldigvis indeholder klementiner masser af kailum, hvilket er godt at have i kroppen til den kommende højtid.

- Salt og fedtholdige fødevarer øger blodtrykket. Det er især godt at spise clementiner, da kalium er hypotensiv og hjælper med at normalisere dette, siger ernæringsepskert Lise von Krogh. 

Følg Dagens Sundhed for flere lignende artikler:

Dagens Gossip