Derfor er sushi slet ikke så sundt, som du tror

Vi skal ikke lade os narre af, at vi får sunde ting som fisk, grøntsager og tang, når vi køber en (dyr) bakke sushi.

Det fortæller diætist hos Hjerteforeningen Hanne Skov til dr.dk.

Det er nemlig risene i de farverige stykker, som gør os mætte, og dem er der rigtig mange af i hver rulle.

- Hvide sushiris indeholder ikke nogen vitaminer, mineraler og fibre. Samtidig indeholder risene hurtige kulhydrater, som giver en hurtig blodsukkerstigning, fortæller hun til dr.dk.

Hanne Skov har set på forholdet mellem det sunde og det knap så sunde i en almindelig bakke sushi. Den indeholder i alt 242 gram ris, 40 gram fisk og 10 gram tang og grøntsager.

Fisken er sund. Den har et højt indhold af vitaminer og proteiner, og der er desuden fedtsyrer i, som blandt andet er godt for hjertekarsundheden. Men ifølge Hanne Skov er næringsværdien i sushi samlet set for lav.

- Tangen kan også være rigtig sund, fordi den indeholder kalium, kalcium, jod og jern. Men når vi ser på hele billedet, så er det, der fylder klart mest, de hvide ris, fortæller diætisten.

Sushi indeholder simpelthen for lidt fisk og for få grøntsager.

- For at nå fiskeanbefalingen for en uge (350 gram, red.), skal du helst have fisk til aftensmad to gange om ugen og så lidt fiskepålæg også. Så du skal helst op på i hvert fald 125 gram i sådan en portion her, siger Hanne Skov.

De 10 gram tang og grøntsager, som bakken med sushi indeholder, er ligeledes langt fra de daglige anbefalinger.

Hanne Skov medgiver, at sushi trods alt er en sundere investering end pizza og pomfritter. Hun anbefaler, at man vælger den sushi, som har mest fisk i sig, og at man spiser noget grønt ved siden af.

Følg Dagens Sundhed for flere lignende artikler:

 

 

Dagens Gossip