Derfor kan du ikke lide at dyrke motion

Vi bliver tudet ørerne fulde af, hvor vigtigt det er at dyrke motion og bevæge kroppen, men alligevel er der en del mennesker, der fastholder, at de hader at træne, eller at de keder sig så meget undervejs, at de faktisk helt opgiver det.

Samtidig med er der mange andre, der fortæller begejstrede om det store sus, de oplever, hver gang de træner, og at de aldrig frivilligt springer en træningssession over. Hvordan kan vi opleve motion så forskelligt? Det kommer Huffingtonpost.com med et bud på.

Dette kan forhindre dig i at komme i superform. Se hvad på Femina.dk

Du hopper med på bølgen

I første omgang kan en del af forklaringen være, at du endnu ikke har fundet den motionsform, der passer allerbedst til dig. Hvis du blot hopper med på den nyeste trend, om det så er løb, zumba eller yoga uden at have en fornemmelse for, om det egentlig passer til din personlighed, så kan det være det, der forhindrer dig i at blive grebet af det. Du kommer til at føle det som tvang.

En tidligere undersøgelse fra 2011 på The Hong Kong Polytechnic University viste således, at rotter, der blev tvunget til at løbe i en trædemølle, udløste langt flere stresshormoner undervejs, end den gruppe rotter der selv fik lov til at bestemme, hvornår de ville løbe sig en tur. Og forskerne antager, at det giver samme resultat hos mennesker. Hvis du føler dig påtvunget ud i at skulle motionere, så vil du ubevidst føle dig stresset af det.

Her er fem klassiske fejl, vi gør på løbebåndet. Se dem på Femina.dk

Kræver en længere indsats

Hvis du egentlig føler, at du har fundet en motionsform, som passer godt til dig, men stadig må kigge længselsfuldt efter den berusende oplevelse ved at dyrke den, som andre beskriver, så kan der være en anden forklaring. Nemlig at du ikke laver samme øvelse længe nok.

- I den forskning, der er tilgængelig, så tyder det på, at kontinuerlig (typisk tredive minutter eller mere), vedholdende, rytmisk, repetitiv motion, fx løb, roning og cykling, kan producere de fordelagtige psykologiske resultater, så som en øget lykkefølelse, siger Jessica Matthews, adjunkt ved Miramar College i San Diego.

Find din helt egen motionsvariant

Er du ægte motionshader, så anbefaler Jessica Matthews, at du forsøger dig frem i lidt længere tid, inden du kaster dig over et nyt motionsprojekt. Fordelene ved at motionere regelmæssigt er så store, at det kun kan frarådes at lade helt være. Men det er helt i orden at eksperimentere i stedet for at føle, at du skal tilpasse dig de motionsformer, der er mest moderne lige nu. 

Af Lisbeth Madsen, NewsDesk Aller Media

Dagens Gossip