Derfor skal du sove længe i weekenden

Du kan med god samvittighed blive liggende længere i sengen i weekenden, for det vil sandsynligvis være sundt for dig, viser ny forskning. 

Det er søvnlaboratoriet på University of Chicago, der har undersøgt sammenhæng mellem søvn og type 2 diabetes, og her fandt forskerne frem til, at to nætter med ekstra søvn om ugen mindsker risikoen for at udvikle sukkersyge. 

Men det er ikke kun diabetes, man risikerer at få, når man for for lidt søvn. 

Forskerne kunne nemlig se, at folk der sover mindre end anbefalet i løbet af ugen, spiser en mindre afbalanceret kost, end folk med gode søvnvaner. 

Og det øger risikoen for forhøjet blodtryk, hjertesygdomme og fedme, skriver de i rapporten

Der indgik 19 forsøgspersoner i studiet, som alle havde et godt helbred. De skulle først sove 8 timer og 30 minutter fire dage i træk, hvorefter de skulle sove 4 timer og 30 minutter fire dage i træk. 

Forskerne kunne konstatere, at kroppen var 23 procent bedre til at regulere blodsukkeret, end når der kun blev sovet 4 timer og 30 minutter. 

- I undersøgelsen så vi, at to nætter med ekstra søvn er nok til indhente det søvntab, der har været i løbet af ugen. Den forlængede søvn modvirker de negative konsekvenser, der er ved at sove mindre, siger Josiane Broussard, der er professor ved University of Colorado. 

 

Følg Dagens Sundhed for flere lignende artikler:

 

 

Dagens Gossip