Derfor vil lufthavnshavnsbutikker se dit boarding pass - og det kommer ikke dig til gode

Skrevet af Laura Nygaard

14/08/2015

Mest læste i dag

Det er ikke af sikkerhedsmæssige årsager, at man skal vise boarding pass for at købe en flaske vand og en Mars-bar i lufthavnen. Det er faktisk for, at butikken kan score den moms, som du måske tror, du sparer, skriver den engelske avis The Independent.

Du har ikke pligt til at vise kortet, og dine varer koster det samme uanset.

Når passagerer rejser til lande udenfor EU, får butikken refunderet momsen på 20 pct., hvis de kan vise boarding passet som dokumentation overfor myndighederne.

Læs også: 15-årig fængslet: Truede for sjov med bombe i Københavns Lufthavn

I England afslørede The Independent butikskæderne i at sælge varer til samme priser i og udenfor lufthavnen, og på den måde selv score den overskydende moms. Herhjemme er det svært at lave en tilsvarende prissammenligning, da Tax Free-butikkerne, der sælger for eksempel spiritus og tobak i danske lufthavne, nemlig ejes af det tyske firma Heinemann, der ikke har butikker udenfor lufthavnen, skriver Ekstra Bladet.

Heinemann påstår dog, at momsbesparelsen i Danmark kommer alle kunder til gode, fordi butikkerne betaler momsen for både passagerer, der rejser udenfor og indenfor EU -- også selv om de kun får refunderet momsen for passagererne, der skal udenfor EU, siger en talskvinde for firmaet til Ekstra Bladet.

- Da princippet om ’tax free’ blev stoppet i EU, lykkedes det Tax Free at udvikle et koncept, der gør det muligt at tilbyde alle EU-kunder samme attraktive tax-free priser som kunder udenfor EU. For at kunne tilbyde denne service, så er Tax Free i Københavns Lufthavn nødt til at notere destinationen på kundens boarding card, skriver Svenja Strombeck på vegne af Heinemann.

Læs også: Lufthavn sender 50 krænkelsessager til politiet efter ubehagelige oplevelser hos rejsende

De tabte penge henter kæden, ifølge en talsmand for lufthavnen, hjem ved effektivisering. For eksempel kørte man tidligere med forskellige priser og størrelser til kunder indenfor og udenfor EU. Det førte til forvirring hos kunderne, mere personale, og højere indkøbspriser.

Det er dog ikke en forklaring, som cheføkonom i Forbrugerrådet Tænk, Martin Salamon, køber.

- Hvis de er så opsat på, at de er billigere, så kan de jo demonstrere det. Indtil det er demonstreret, vil vi tillade os at være skeptiske, for situationen lægger op til, at det er dem, der scorer hele momsen. Der er ingen konkurrence. Hvorfor skulle de dog give den til forbrugeren?, siger han til Ekstra Bladet med henvisning til, at Heinemanns butikker har monopol på at sælge visse varer i lufthavnen og derfor ikke har incitament til at tilbyde de billigste priser.
 

Følg Dagens Forbrug for flere lignende artikler: