»Det er ikke et stort plastikland«

For selv om Tivoli i år har ligget 170 år på samme grund i det centrale København, er forlystelsesparken stadig ikke færdig med at udvikle sig, lyder det.

»Tivoli er en gammel kulturbærende institution, der har formået at forny sig, men med hensyntagen til den tradition, som vi har båret igennem siden 1843. Og som Tivolis grundlægger, Georg Carstensen, sagde, to år efter parken åbnede: »Tivoli bliver aldrig færdig.« Jeg tror, at den lille bitte sætning ligger til grund for, at vi nu kan fejre Tivolis 170 års fødselsdag,« siger Tivolis administrerende direktør, Lars Liebst.

Da haven åbnede i 1843, var en karrusel og en rutsjebane de to kørende forlystelser, man kunne prøve. I dag kan besøgende prøve knap 30 kørende forlystelser, heriblandt den 625 meter lange trærutsjebane, som åbnede i 1914 og er én af verdens ældste trærutsjebaner, der stadig er i drift,

Ifølge Liebst er det da også netop Tivolis evne til at udvikle sig, følge med tiden og ikke mindst udbrede sig til at blive for hele familien, der har gjort, at parken altid har ligget blandt Danmarks førende attraktioner.

Det er man enig i hos turismeorganisationen VisitDenmark.

»Tivoli er et fantastisk sted med en placering midt i vores hovedstad. Det er ikke et stort plastikland, som alle nye byer kan bygge. Tivoli har formået at bevare sin historie, selvom man har fulgt med udviklingen,« siger Mette Dahl-Jensen, kommunikationschef hos VisitDenmark.

På fødselsdagen torsdag vil der være rundvisninger på Pantomimeteateret, koncert med Tivolis Symfoniorkester, Hjørringrevyen optræder i Glassalen, og traditionen tro vil der blive affyret et festfyrværkeri fra koncertsalens tag. Og Tivoli regner med, at der bliver gang i den. Da haven rundede 150 år, kom flere end 110.000 mennesker på besøg.

Ifølge Lars Liebst har Tivoli kun været i økonomisk uvejr to gange, senest i 1990erne. Og det er derfor ikke økonomien, han tror, bliver havens største udfordring i fremtiden.

»Jeg tror, at vi skal kigge meget på at få flere turister til Danmark. Jeg tror, at vi skal være opmærksomme på at gøre ikke Tivoli men Danmark mere attraktivt for turister, end det er for øjeblikket. Der skal ske en stor satsning også fra politisk side, for der er i virkeligheden et stort uopdyrket land, vi kan gøre meget mere ved,« siger han.

Ifølge attraktionsstatistikken fra VisitDenmark ligger Tivoli da også nummer et, når det kommer til antallet af besøgende.

»Tivoli favner så bredt med blandt andet Fredagsrock, forlystelser for de helt små og fred og ro til dem, der bare vil sidde og nyde lysene i træerne. Det synes jeg ikke, at man finder andre steder, så jeg tror ikke, man kan sige, at der er nogen store konkurrenter til Tivoli i Danmark,« siger kommunikationschef Mette Dahl-Jensen.

Tivoli er verdens næstældste forlystelsespark - kun overgået af en anden dansker, Dyrehavsbakken i Klampenborg nord for København.

Dagens Gossip