Det er løgn, at du skal holde hænderne over dit hoved for at få vejret igen efter motion

For de, der dyrker sport, er det relevant at vide, hvordan man hurtigst muligt får pusten igen efter en hård omgang træning.

Det hjælper dig selvsagt med at kunne fortsætte eller blot få pulsen ned til et nogenlunde udholdeligt niveau, efter at have givet den gas i fitnesscenteret, på fodboldbanen eller på en løbetur.

Nogle af os har hørt det velmenende råd om at rette overkroppen op og løfte armene over hovedet for at få luften tilbage.

Men den position er ikke den mest hensigtsmæssige overhovedet, viser ny forskning.

Læs også: 8-årige børn er utilfredse med deres kroppe

I stedet skal man krølle sig sammen som det prustende, individ i dårlig form, man måske føler sig som, og sætte hænderne på knæene.

Det mener en af forskerne bag studiet fra Wester Washington Universitet, Lorrie Brilla.

Læs også: Løbetræning: Sådan motiverer du dig

At bukke sig forover og sætte hænderne på knæene sænker således din hjerterytme med 22 flere slag i minuttet i gennemsnit end den oprejste position gør, viser resultaterne af undersøgelsen.

- Du vil være i stand til at performe mere og høste fordele under fx en træningskamp, siger Lorrie Brilla til Men's Health om metoden.

Grunden til at den sammekrøllede facon er bedre er, at det tillader musklerne i mellemgulvet, som man bruger, når man trækker vejret, at arbejde bedst muligt på at give dig luften tilbage ved at presse mest muligt kulstof ud under udåndingen. 

Quasimodo-stilen er dermed helt okay. 

Dagens Gossip