Det er slut med elefantridning for danske turister

Skrevet af admin

05/10/2015

Mest læste i dag

Når danske turister pakker kufferten og tager på charterferie, er det blevet sværere at opleve elefantridning. Flere og flere danske rejsebureauer afskaffer nemlig tilbud om elefantture, og fra og med mandag har Spies Rejser også sagt fra.

Det vækker begejstring i World Animal Protection, fortæller kampagneleder og biolog Christina Abel, der arbejder for at afskaffe brug af elefanter i turismen.

- Det er rigtig gode nyheder, for elefantridning er et stort problem. Der bliver brugt nogle meget barske metoder for at gøre elefanterne vant til mennesker, siger Christina Abel til Ritzau.

Problemet er ifølge Christina Abel, at træningen af elefanterne ikke er naturlig. Dyrene er vant til at være sammen i flokke og gå mange kilometer i naturen hver eneste dag, men når de skal tæmmes, bliver de spærret inde alene, og mange af dem bliver slået.

World Animal Protections kampagne har forsøgt at gøre rejsebureauerne opmærksomme på, hvad elefanterne går igennem for at blive turistvenlige. Ifølge Christina Abel ser det ud til nu at bære frugt, særligt i Sydøstasien hvor elefantturene er meget populære.

På verdensplan har 60 rejsebureauer taget afstand fra elefantridning. Apollo var et af de første danske firmaer, der i 2014 tog beslutningen.

Det skete, fordi dyrene ikke skal udnyttes til turisme, fortæller kommunikationschef Glenn Bisgaard.

- Vi vil gerne være med til at tage ansvar. Vi synes, det er vigtigt, at vores kunder kan opleve dyrene i deres naturlige element, og derfor har vi afskaffet elefantridningen, siger Glenn Bisgaard.

Selvom det er et skridt i den rigtige retning, at flere og flere rejsebureauer dropper tilbuddet om udflugter på elefantryg, så er alverdens elefanter endnu ikke reddet.

Christina Abel fortæller, at turene er populære og efterspurgte, for mange af turisterne ikke er klar over, hvad dyrene bliver udsat for.

- Der er mange danskere, der ikke ved, at dyrene har det dårligt. Derfor er det vigtigt, at vi gør de rejsende og bureauerne opmærksomme på problematikken, siger Christina Abel.

/ritzau/