Det går flyvende på Færøerne

Skrevet af John Meyer

09/01/2013

Dagens topnyheder

Når man ser ud over det danske lufthavnslandskab, så har alle provinslufthavne været hårdt ramt af Cimber Sterlings konkurs. Passagertallene for 2012 i Århus, Karup og Aalborg er gået tilbage i forhold til 2011, mens Billund kun lige akkurat fik en fremgang på 0,9 procent i kraft af vækst i udenrigstrafikken.

Kigger man mod nordvest i det danske kongerige, ser det til gengæld noget mere positivt ud. I Vagar Lufthavn på Færøerne kan man således notere sig en passagerfremgang på knap 11 procent i 2012 i forhold til 2011. Således rejste 225.532 passagerer gennem terminalen i Vagar Lufthavn i 2012 mod 203.499 i 2011, oplyser check-in.dk.

Det lokale luftfartsselskab, Atlantic Airways, er i dag alene om at drive ruteflyvning til og fra de 18 stormomsuste øer. Det skal der laves om på, hvis det står til lufthavnsdirektør Jákup Sverri Kass, der startede i jobbet i april sidste år og kom fra en stilling som salgs- og marketingdirektør hos netop Atlantic Airways.

SAS en mulighed
Selv om lufthavnens landingsbane i 2011 blev udvidet fra 1250 til 1799 meter er det stadig ikke nok til at et fuldt lastet Boeing 737-800 fly ville kunne lette og have brændstof nok ombord til en tur ned til Danmark. Boeing 737-800 er det dominerende fly i Norwegians flyflåde. Det norske lavprisselskab har dog også en mindre flåde af ældre og mindre Boeing 737-300 fly. Disse fly ville kunne operere fra Vagar med fulde tanke og alle 148 sæder besat af passagerer.

SAS har med sine Airbus A319-fly en mulighed for at begå sig på Færøerne, hvis de ville. Det er samme flytype som det lokale selskab, Atlantic Airways, i dag har ét eksemplar af og er på udkig efter et til af. SAS har dog i øjeblikket kun fire A319-fly på basen i København og har ikke umiddelbart planer om at anskaffe flere.

64 procent af trafikken fra Vagar er til København, og det er kun denne rute, som ville kunne fylde et Airbus A319 eller et Boeing 737-fly på helårsbasis. Lufthavnen arbejder derfor på at tiltrække operatører med mindre fly til andre ruter.

16 procent af trafikken går til Billund og de resterende 20 procent går primært til Island og Norge.