Det skal være lettere at stoppe hævninger på kontoen

Har du opsagt en aftale om et abonnement eller andet hos en butik, kan det alligevel være svært at stoppe for de betalinger, der automatisk er blevet trukket på kontoen.

Skal banken stoppe hævningerne, sker det ofte ved at spærre betalingskortet og udstede et nyt. Men det bør ikke være nødvendigt, mener forbrugerombudsmanden.

Finansrådet, bankernes brancheorganisation, har henstillet til medlemmerne, at de ikke opkræver gebyr for spærringen i disse situationer. Men spærringen i sig selv kan være til betydeligt besvær for forbrugeren, som måske har oplysningerne fra betalingskortet til andre abonnementer.

Forbrugerombudsmanden anbefaler derfor, at bankerne finder en løsning på problemet, da det er hans opfattelse, at det er bedst i overensstemmelse med god skik, hvis man kan stoppe hævningerne fra en bestemt forretning uden nødvendigvis helt at spærre kortet.

I dag kan man gå til sin bank ved uberettigede hævninger på kontoen. Og forbrugerombudsmanden oplyser, at han får flere og flere klarer fra forbrugerne om løbende betalinger.

Tendensen er steget i takt med, at forbrugerne i stigende grad må aflevere detaljer om deres betalingskort, når de handler med erhvervsdrivende.

Derfor har forbrugerombudsmanden udarbejdet et notat om mulighederne for at tilbagekalde et samtykke til løbende betalinger fra kontoen.

Af notatet fremgår det, at forbrugerne er sikret mulighed for at kunne gå til deres bank og tilbagekalde samtykket til, at en bestemt forretning kan hæve penge på forbrugerens konto.

Fremtidige hævninger fra forretningen er dermed uautoriserede, og banken hæfter for tabet og skal straks tilbageføre pengene til forbrugerens konto.

/ritzau/

Dagens Gossip