Det startede ellers så lovende for Biva-pigen

I Ørstedgade i Odense lå en gammel maskinfabrik. Ingen brugte den længere, men Henry Johansen kunne se de tomme lokalers potentiale. Han så en møbelbutik for sig, hyldemeter på hyldemeter af usamlede møbler direkte fra lageret. Stole, kommoder, skruer og sengestel. Havemøbler, parasoller og reoler. Spiseborde og skriveborde. Alt sammen til billige priser selvfølgelig.

I 1982 åbnede den første lille butik i den gamle maskinfabrik. Konceptet var en succes, Henry Johansen forstod at handle, og ikke længe efter åbnede endnu en butik og så en i Svendborg og så en i Nyborg. Seks år senere fandt møbelkæden, navngivet Biva, vej over Lillebælt og Storebælt, og pludselig var der butikker i både Jylland og på Sjælland.

Men årtier inden det første møbel blev solgt i Biva, købte Jørn Ejvind Jensen i København en lille butik. Jørn E. Jensen skulle senere blive kendt som Tæppe-Jensen, for den lille butik i Istedgade på sølle 24 kvadratmeter var første sting til den koncern, der blev til Tæppeland.

Snu var han, da han købte tæpper i konsignation, grossisterne viste sine varer frem i Tæppe-Jensens butik og modtog først betaling for dem, når de var solgt. Stille og roligt kom der penge i kassen, og efter bare et halvt års virke kom der et ekstra værelse på butikken.

Derefter gik det stærkt med at få lagt tæpper i de danske hjem. For i 1960erne bliver væg-til-væg tæppet introduceret, og det blev lidt af en sensation. Rya fra ende til anden, ingen patchwork af små tæpper og løbere og Jensens butik fik vokseværk. Hele 31 butikker var der i slutningnen af 60erne, men dengang hed det ikke Tæppeland.

Jensen Tæpper, som kæden først hed, fik først sit kendte brand i 1969, hvor Jørn Ejvind Jensen satsede og samlede væveri og udsalg i en kæmpe hal i Herstedvang. Inspireret af Disneyland i det varme Californien døbte han det nye udsalgssted Tæppeland.

Konceptet var nyt - en stor forretning uden for byen. Det blev et hit. Forretningsfolk fra hele verden kom for at se det danske vidunder. Tæppe-Jensen spandt videre på sin succes, og under samme koncept åbnede han sin første udenlandske butik i Norge i 1970. Det førte til Tæppelande i store dele af Europa, faktisk så langt som Australien strakte tæppefrynserne sig.

I 80erne, da Bivas første grundsten blev lagt på øen ved siden af øen, hvor Tæppelands hovedkontor skød op i Glostrup, begyndte Tæppeland at sælge andre varer til boligen. Men glansen gik af succesen, for et verdensomspændende pres på forbrugernes økonomi, lagde låg på salget og Tæppeland må sælge de udenlandske selskaber fra.

Sortimentet blev igen skåret ind til kernen, for det er ikke uden grund Jørn E. Jensen fik navnet Tæppe-Jensen. Det var gulve, han havde slået sig fast på, og ikke nips. Strategien virkede. 28 butikker rundt om i Danmark blev det til, men den globale økonomi led endnu et knæk, da boligboblen sprang i USA i 2009.

Da var det at Biva kom til. Henry Christensens evne inden for forretningsverdenen, og en god portion hjælp fra datteren Millie, som blev kult med reklamen "Vi ses i Biva" havde fået discount møbelkæden til at blive landskendt.

Men i 2006 solgte Henry Christensen Biva fra sig for en stor pose penge til de to kapitalfonde Dania Capital og Odin Equity Partners. Her blev kæden ikke længe, for i 2008 gik Biva i betalingsstandsning med et samlet tab på 562 millioner kroner.

Men i 2009 kom en ny ejer til i form af den islandske investeringsbank ALMC, før Straumur, og den tidligere koncernchef i IKEA, Anders Moberg, tiltrådte som medinvestor og bestyrelsesformand.

Det var derfor ALMC og Anders Moberg, der i 2011 overtog Tæppeland. De to selskabers ejere blev enige om en fusion. Tiderne var hårde og for at overleve danskernes tilbageholdne købelyst, forsøgte de sig med en fusion.

Skarpere priser og et bredere udvalg hed det i forretningsideen. De dengang 39 Biva-butikker og de 26 Tæppeland-butikker skulle blive en ny og stærk aktør på det danske marked for boligindretning med en omsætning på over 600 millioner kroner.

Året før overtagelsen omsatte Tæppeland for 335 millioner kroner og havde 200 fuldtidsansatte. Biva omsatte for lidt mindre, lige over 300 millioner kroner og havde 250 medarbejdere, svarende til 190 fuldtidsansatte.

Men de seneste regnskaber har været dystre. Visionen om en fantastisk indretningsfusion med favorable priser faldt sammen. Siden 2010 har Biva tabt over 140 millioner kroner, og siden 2008 har Tæppeland måtte vinke farvel til i alt 125 millioner kroner, og i aprilmåned trak ALMC sig som storaktionær, efter det hårdtprøvede Bivafik gennemført en kapitalforhøjelse i størrelsesordenen 27 millioner kroner.

Der var ellers håb at spore, da Bivas regnskab for 2012 kom ud. Trods et underskud på 65 millioner kroner og en negativ egenkapital på minus 25,6 millioner kroner, troede Biva på overskud både i 2013, 2014 og 2015.

Men det endte med konkursbegæring. Den 28. juni 2013 kunne Jørn Ejvind Jensen, Tæppe-Jensen, ikke længere se andre veje ud, end at lade Biva og Tæppeland gå konkurs.

Telefonerne i butikkerne ringer uden at blive svaret, der er heller ingen, der svarer i administrationen eller i bogholderiet. De tråde, der holdt Tæppeland sammen, sprang til sidst, og med i faldet fulgte Biva. Der er ikke flere penge at skyde i koncernen. Vi ses ikke mere i Biva.

Dagens Gossip