DF: DSB skal presses økonomisk til at levere tog til tiden

Skrevet af admin

17/12/2013

Dagens topnyheder

Der skal ifølge Dansk Folkeparti strammes gevaldigt op på statens kontrakt med DSB, så der fremover bliver færre aflyste eller forsinkede tog.

Ifølge Dansk Folkepartis trafikordfører Kim Christiansen har DSB simpelthen ikke nok incitamenter til at holde styr på køreplanerne, som det ser ud i dag.

- Der er ingen tvivl om, at DSB skal presses meget mere, end det har været tilfældet de seneste år, siger Kim Christiansen.

- Man skal i højere grad sikre, at DSB ikke får nogle penge, hvis de ikke kører til tiden. Man skal i højere grad give dem et incitament til at yde en bedre service over for kunderne i form af tog til tiden og at køre de tog, man har annonceret, siger han.

Reaktionen kommer, fordi DSB ikke har overholdt trafikkontrakten med staten gennem de seneste år. Der har været for mange forsinkelser og for mange aflysninger.

- DSB har en kontrakt på over fire milliarder kroner og har som sådan ikke noget incitament til at få kunder ind i butikken. Det er staten, der får billetindtægterne, siger Kim Christiansen, som hellere ser en anden model:

- Man må lave nogle andre kontrakter, hvor der er en lavere statslig kontraktbetaling, men hvor operatørerne må ud og få nogle kunder ind i togene for at styrke deres egen forretning og øge indtjeningen. Ligesom Arriva gør i Midt- og Vestjylland, siger han.

Kim Christiansen erkender dog samtidig, at en del af DSB's problemer også kan hænge sammen med for dårlige spor.

- Så vi skal selvfølgelig samtidig stille krav til Banedanmark om, at deres vedligeholdelsesarbejde er helt i top, siger han.

Ifølge DSB's kontrakt med staten må kun én ud af 100 togafgange aflyses, og ni ud af 10 tog skal være mindre end seks minutter forsinket.

Men kigger man på gennemsnittet af de første kontraktår fra 2004-2012, har DSB aflyst 70 procent flere tog end aftalt med staten. Kun 89,5 procent af afgangene overholder forsinkelsesgrænsen mod de aftalte 90 procent.

Den nuværende trafikkontrakt udløber med udgangen af 2014, og forhandlingerne om en ny kontrakt starter i det nye år.

/ritzau/