DF og Enhedslisten: Drop ny bro over Vejle Fjord

Det står klart, efter at regeringen fredag indledte forhandlinger med de to partier i forliget om den såkaldte togfond.

»Vi vil ikke afvise en Vejlefjordbro, men vi synes, man bør undersøge, om man ikke kan opnå den samme tidsbesparelse på otte-ti minutter ved at kigge på andre dele af strækningen mellem København og Aarhus. Man kunne også overveje at tillade en højere hastighed på for eksempel 250 km/timen i stedet for 200 km/timen på de nye spor henover Sjælland og på Fyn,« siger Enhedslistens transportordfører Henning Hyllested (Ø).

En bro over Vejle Fjord vil koste godt fire milliarder kroner, men Enhedslisten vil hellere bruge de penge på en udbygning af den regionale togtrafik, der kan komme borgere i tyndtbefolkede områder til gavn.

»Det handler ikke kun om tog, men også om busser. Der er gennem de seneste ti år lukket mange regionale og kommunale busruter over hele landet. Det er problematisk, fordi der er mange steder, man ikke har andre kollektive forbindelser,« siger Henning Hyllested.

Dansk Folkepartis transportordfører, Kim Christiansen (DF), mener også, at de fire milliarder kroner kan bruges bedre end på en ny bro over Vejle Fjord.

»Alternativet kan være, at det bare tager 70 minutter fra Odense til Aarhus. Det, tror vi sagtens, pendlerne kan leve med,« siger Kim Christiansen, der mener, at man med fordel kunne udvide kapaciteten på Vejle Banegård og lede togene den vej frem for over en ny bro over fjorden.

Transportminister Pia Olsen Dyhr (SF) understreger dog over for Berlingske Nyhedsbureau, at en ny Vejlefjord bro er en afgørende nødvendighed.

»Regeringens udgangspunktet er, at vi vil have en Vejlefjordbro, og grunden til det er, at vi ikke har nok plads på skinnerne på den Vejleforbindelse, der er i dag,« lyder det fra ministeren efter forhandlingerne i Finansministeriet fredag.

Regeringen og de to partier har aftalt at fortsætte forhandlingerne i nærmeste fremtid.

Dagens Gossip