DF vil genoplive havnetunnel i København

Dansk Folkeparti vil i de kommende trafikforhandlinger bringe en københavnsk havnetunnel i spil, selvom Trængselskommissionen ikke anbefaler en sådan i sine netop offentliggjorte anbefalinger.

»Det vil være helt naturligt at bringe blandt andet en havnetunnel i spil, og sige, hvordan kan vi få ledt noget bilisme uden om København? Det kan vi blandt andet gøre med en havnetunnel,« siger trafikordfører Kim Christiansen (DF).

Han mener, at en havnetunnel vil bidrage til at omdirigere en stor del af den trafik, der i dag kører igennem København, og dermed lette trængslen i hovedstaden.

En havnetunnel vil koste et tocifret milliardbeløb, og på Københavns Rådhus mener teknik- og miljøborgmester Ayfer Baykal (SF) modsat Dansk Folkeparti, at en havnetunnel tværtimod vil skabe mere trængsel i hovedstaden. De Radikale i København afviste i sommer ligeledes forslaget om en havnetunnel.

»En havnetunnel vil gøre det nemmere at køre i bil til København og blot forværre problemerne med biler i byen. Derfor er jeg glad for, at havnetunnellen ikke indgår i kommissionens anbefalinger. Men på samme måde må jeg advare mod udvidelser af kapaciteten på motorvejene ind til byen. Hver gang man gør det nemmere at køre i bil til København, gør man blot problemerne med biler, støj og luftforurening værre for københavnerne,« siger Ayfer Baykal.

Her mener Dansk Folkeparti til gengæld, at der fortsat er behov for at arbejde på at udbygge de danske motorveje for at nedbringe trængsel, og Kim Christiansen er skuffet over, at regeringen på forhånd har afvist at følge den del af Trængselskommissionens anbefalinger.

»Det er vi ikke enige i, for hvis der viser sig et behov for at udvide en motorvej - og det kan gøre, at vi spilder mindre tid på vejene - så er det selvfølgelig der, at vi skal bruge nogle ressourcer, og det gør vi også i øjeblikket, blandt andet på Køge Bugt Motorvejen, og jeg forestiller mig da ikke, at regeringen vil stoppe det projekt,« siger Kim Christiansen.

Han er til gengæld »meget tilfreds« med, at regeringen ingen planer har om at indføre storskalaforsøg med roadpricing, som kommissionen ellers anbefaler som et meget effektivt værktøj til at nedbringe trængslen. Det havde været at lempe en betalingsring ind af bagvejen, mener DF-ordføreren.

Dagens Gossip