DI-medlemmer presser på for CO2-redning

BRUXELLES: Med fuld opbakning fra en række grønne danske industrikæmper som Grundfos, Rockwool og Velux går den danske regering nu på banen sammen med 11 andre europæiske regeringer som fortaler for redningsforsøget af det europæiske marked for CO2-kvoter, ETS.

»Vi er fortsat dybt bekymrede over, at ETS i dets nuværende design ikke kan give det nødvendige prissignal, der skal stimulere til investeringer i teknologier, der kan føre til lav CO2-udledning, fordi udbuddet langt overstiger efterspørgslen. Det fører til en meget lav CO2-pris, og det truer CO2-markedets troværdighed som den mest fleksible, kost-effektive måde at opnå reduktioner i udledningen på,« lyder det i brevet fra de 12 ministre.

Klima- og energiminister Martin Lidegaard (R) er sammen med Storbritanniens klima- og energiminister, Edward Davey, initiativtager til det fælles budskab.

»Formålet er ikke kun at arbejde for en redning af ETS-systemet, det er også, at vi inden for det næste år kan få lavet nye klimamål for Europa frem mod 2030. De to ting hænger sammen,« siger Martin Lidegaard.

EU-Parlamentet afviste i april Hedegaards redningsplan, som handler om at trække kvoter ud af markedet. Formålet er at få prisen til at stige. På et senere tidspunkt skal kvoterne sættes ind på markedet igen. I en afstemning i april afviste EU-Parlamentet backloading med et nej-flertal på blot 19 stemmer ud af parlamentets 754 medlemmer.

Martin Lidegaard ser ingen anden vej end at få backloading vedtaget, så EU-Kommissionen, Ministerrådet og Parlamentet i de videre forhandlinger »kan få et resultat med et højere ambitionsniveau«.DI: Kvoteredning er for dyr

Business Europe, paraplyorganisation for DI og andre europæiske industriorganisationer, afviser enhver fordel ved backloading:

»... derfor opfordrer vi dig til at afvise backloading i den forestående afstemning,« skriver Markus J. Beyrer, generaldirektør i Business Europe i et brev til parlamentarikerne.

I april sagde DI-direktør Karsten Dybvad, at backloading ville koste dansk erhvervsliv 300 mio. kr. og på EU-niveau 35 mia. kr. Berlingske regnede påstanden igennem, og det viste sig, at de danske omkostninger reelt ville være 119 mio. kr. og ikke 300 mio. kr., da argumentet blev fremført. Det er ikke lykkedes at få Karsten Dybvad til at medvirke i denne artikel. I stedet siger energi- og klimapolitisk chef Troels Ranis, Dansk Industri:

»Vi mener, kvotesystemet skal være krumtappen i den grønne omstilling og i EUs energi- og klimapolitik frem mod 2030. Men forslaget om backloading vil svække tilliden til kvotesystemet, og forslaget vil derfor ikke i sig selv bidrage til nye investeringer i den grønne omstilling, som DIs medlemmer er optaget af,« siger energi- og klimapolitisk chef Troels Ranis, Dansk Industri.

Tilsyneladende er det endnu ikke lykkedes DI at skabe fuld opbakning i egne rækker. En række DI-medlemmer har dette forår gjort oprør imod DIs position. De ser gerne et redningsforsøg, da et velfungerende ETS-system forbedrer deres eksportmuligheder.

Oprøret fortsætter nu, hvor DI-medlemmerne Vestas, Velux, Rockwool, Novozymes, Kamstrup, Grundfos og DONG Energy sammen med giganter som bl.a. IKEA skriver i en fælles pressemeddelelse, at de »byder brevet fra de 12 ministre med opbakning til backloading varmt velkommen« og efterlyser en hurtig aftale om rammer for 2030-målene.

Dagens Gossip