Diabetesforeningen: Sodavand er usundt og overflødigt

Skrevet af admin

19/01/2015

Mest læste i dag

Sodavand er en af de mest usunde og overflødige fødevarer.

Det mener Henrik Nedergaard, administrerende direktør i Diabetesforeningen.

- Det er uforståeligt, at der kan være politisk opbakning til at sikre børn adgang til kæmpestore sodavand med halvanden liter for en flad tier. Det bør stoppes, og derfor skal politikerne lære af fejlene og genindføre afgifterne på sodavand, siger han.

Politikerne er løbet tør for argumenter for at eksperimentere med folkesundheden, mener Henrik Nedergaard.

- Med de nye tal, som viser, at fjernelsen af afgifterne ikke har standset grænsehandlen, er det ærlig talt svært at se argumenter for, at samfundet ikke bruger sine værktøjer - afgiftspolitikken - til gavn for folkesundheden, når det kommer til sodavand, siger han.

Hverken grænsehandel eller folkesundhed har gavn af, at regeringen fjernede afgifterne på sodavand, viser nye tal fra DR.

Diabetesforeningen var imod afgiftsfjernelsen i første omgang og mener, den bør genindføres.

Ifølge Diabetesforeningen er differentieret moms og aktiv brug af afgiftspolitikken til fordel for folkesundheden.

Særligt børn er udsatte for at udvikle fedme, hvis de vænnes til at drikke meget sodavand. Det siger lektor Mette Rasmussen fra Statens Institut for Folkesundhed til DR.

- Mange af vore vaner grundlægges tidligt i livet. Hvis det i barndommen er normalt at drikke meget sodavand, er der stor sandsynlighed for, at barnet bærer denne vane med videre i livet, siger Mette Rasmussen til DR.

Hun mener, at det er meget svært at slippe af med den overvægt, som børn og unge udvikler.

Forskningen dokumenterer en klar sammenhæng mellem et stort forbrug af sodavand og overvægt. Og hvis man som barn eller ung udvikler overvægt og fedme, så er det særdeles svært at slippe af med senere i livet, siger Mette Rasmussen.

Regeringen afskaffede med støtte fra de borgerlige partier afgiften på sodavand.

Derfor blev en liter sodavand cirka 1,60 kroner billigere fra 1. januar 2014, og det fik forbruget i danske butikker og restauranter til at vokse med et sted mellem 31 og 38 millioner liter, skriver DR.

/ritzau/