Diætist: Disse madvarer mætter i længere tid

Visse madvarer mætter bedre og i længere tid end andre, og faktisk er grunden relativt enkel.

Det handler nemlig ifølge Lisa Bolting, diætist og chef for Slankedoktor.dk om, hvor meget og hvor længe maden fylder i maven.

- Mad der mætter, er mad der bliver længe i mavesækken. Det betyder, at mad med højt fiberindhold og mad med lavt indhold af sukker tager længere tid at fordøje. Samtidig så gør et højt fiberindhold også at blodsukkeret bliver stabilt i længere tid, siger hun til Alive.dk.

Derfor er det proteinerne, der gør dig slank. Læs mere på Q.dk

Mere end blot fibre

Der er dog også andre vigtige indholdsstoffer som spiller en rolle for, hvor længe mæthedsfornemmelsen varer, og det er proteinerne i din kost.

- Mad med højt indhold af protein tager rigtig lang tid at fordøje, og derfor mætter det længe. Det kræver meget af kroppen at skille en stor bøf ad, og derfor ligger den længe i mavesækken og holder dig mæt, siger Lisa Bolting, som videre forklarer, at det også er en fordel at vælge mad, der smager af meget:

- Hertil kommer at jo flere smagsløg som bliver berørt, jo mere mæt føler man sig. Altså når alle smagssanser er glade, så går der længere tid inden man får lyst til noget mere mad, siger Lisa Boting.

Her er det, der ødelægger din slankekur. Læs mere på Slankedoktor.dk

Her er diætistens tips til madvarer, der holder dig mæt længst:

Nødder:

De små kerner indeholder både sundt fedt, proteiner og fibre og giver god mæthed. Nødder kan spises både som en snack alene, eller de kan bruges til at give en ret mere fylde og god smag. Rist dem evt. let for at få mere smag ud af dem.

Havregryn:

Havregryn indeholder masser af fibre og faktisk også en god del protein. Og så har en ny australsk undersøgelse fra School of Health Sciences på University of Wollongong netop vist, at havregryn hjælper med at øge niveauet af et appetitregulerende hormon, hvilket hos mange er med til at kontrollere sultfølelsen.

Æbler:

Denne frugt er rig på fibre og vand. Begge dele fylder din mave godt op og holder dig mæt. Pektin i æbler er med til at forhindre, at dit blodsukker ryger i vejret, og dermed undgår du at gå sukkerkold eller føle dig sulten kort efter, du har spist det.

Fed fisk:

Den fede fisk som fx laks eller makrel holder er noget af det, der holder sulten fra døren længst, men det betyder ikke, at du skal lade et helt måltid bestå af fisk. Det gælder for alle de mæthedsfremmende madvarer, at de skal spises i kombination med andet. Ellers kan du godt blive utilpas.

Rugbrød:

Hos mange er rugbrød stadig en favorit måske især til frokost, men det er også med god grund. Det høje fiberindhold holder dit blodsukker stabilt, og din mæthedsfornemmelse varer længe. Vær sikker på, at du vælger brød med mindst 8 gram fibre pr. 100 gram brød.

Lisbeth Madsen, NewsDesk, Aller Media.

Dagens Gossip