Dine julegaver bliver bragt ud til discountløn

GLS er Danmarks næststørste pakkefirma, og mange af de julegaver, der ender under juletræet, er sendt med GLS. Det gælder bl.a. pakker fra Bilka, BabySam, Kop og Kande, Bog & Idé og Wupti.

Når du får bragt din julegaver ud med GLS, er leveringen ofte gratis eller billig. Men bag det gode tilbud er chauffører, der må knokle mellem 60 og 70 timer om ugen for en betaling, der svarer til ned under 60 kroner i timen. Det fortæller en række tidligere og nuværende chauffører for pakkefirmaet GLS til Fagbladet 3F. Chaufførerne er ikke ansat direkte hos GLS. De arbejder som selvstændige vognmænd og har kontrakt med en underleverandør til GLS.
Chaufførerne får betaling pr. pakke de bringer ud og henter. For at hente en pakke får chaufføren 3-5 kroner og det giver 9-13 kroner at bringe en pakke ud. Er der ingen hjemme, får chaufføren ingen betaling. Da chaufførerne er selvstændige, skal de selv finde en afløser ved sygdom. Pension og feriepenge får chaufførerne heller ikke.

Chaufførerne skal også selv betale, hvis de får parkeringsbøder, fartbøder eller bøder for overlæs. Samtidig udløser det en bøde fra GLS, hvis den enkelte chauffør ikke har plads til alle pakker i sin bil og afleverer en pakke for sent.
 

3F: GLS løber fra ansvaret
I 3Fs transportgruppe er forhandlingssekretær Jørgen Aarestrup rystet over chaufførernes vilkår:

- Forholdene i GLS viser, at store dele af pakkepostbranchen er rådden. De små lastbiler, der bruges til pakkepost, burde være omfattet af godskørselsloven. Det ville være med til at forhindre, at almindelige chauffører bliver hyret som falske selvstændige. På den måde undgår vi, at de store virksomheder løber fra deres ansvar og kun betaler en lav løn og samtidig sparer pension og feriepenge, lyder det fra Jørgen Aarestrup.

Administrerende direktør for GLS Denmark Karsten Klitmøller ønsker ikke at udtale sig til Fagbladet 3F. Han henviser til GLS' internationale PR-bureau. Her er meldingen den samme; Ingen kommentarer.
 

Dagens Gossip