Discount-køb og lukkelov forgylder Dansk Supermarked

Det fremgår af koncernens regnskab for andet kvartal, hvor Dansk Supermarked omsatte for 14,1 mia. kroner mod 13,6 mia. kroner i samme periode sidste år. Samtidig steg resultatet før finansielle poster til 463 mio. kroner mod 292 mio. kroner i samme kvartal i 2012.

Dansk Supermarked løb dermed fra konkurrenterne og voksede 6,1 procent - korrigeret for Tøj & Sko-butikkernes lukninger - i et underliggende marked, der steg 0,5 procent i årets andet kvartal. Det skyldes ikke mindst danskernes stigende discount-indkøb.

»Netto har endnu en gang leveret brancheledende tal i et meget hårdt marked. Samtidig fastholder Bilka sin andel, mens Føtex går frem. Samlet set betyder det rekordvækst i markedsandele, hvilket er tilfredsstillende,« siger administrerende direktør i Dansk Supermarked Per Bank i en meddelelse i forbindelse med regnskabet.

I alt voksede detailkoncernens andel af markedet i andet kvartal til 34,9 procent på det danske marked, ligesom koncernen voksede i Sverige og Polen. På det tyske marked er situationen status quo.

Af regnskabet fremgår det ligeledes, at en række tiltag med at effektivisere koncernen har resulteret i lavere priser, ligesom at der har været fokus på loyalitetsprogrammer og ledelsen i selskabet.  Ifølge Per Bank er især de lavere priser vigtige, og han tolker derfor, at kunderne belønner Dansk Supermarked for indsatsen her.

Også den nye lukkelov vurderes at have stor betydning for dagligvarekoncernens fremgang.Det skyldes, at Netto-butikkerne nu nupper nogle af de kunder, der tidligere gik i de søndagsåbne fakta-butikker, mens Netto tidligere havde lukket.

Dagens Gossip