Disse fem fødevarer kan snyde dig

Nogle fødevarer fremstår, for eksempel på grund af emballage eller navn, mere sunde end de er, og både mængden eller manglende næringsværdi kan spille ind. Diætist og daglig leder af slankesitet Slankedoktor.dk, Lisa Bolting, forklarer:

- En del fødevarer lyder sunde, men er det måske ikke i den sidste ende.

Sådan forbrænder du 1000 kalorier på en dag uden motion. Se hvordan på Q.dk

Her er fem fødevarer, som Lisa Bolting ofte oplever, at folk opfatter som sunde eller næringsrigtige, men ikke nødvendigvis er det:

1. Juice – alle slags frugtbaserede varianter.

Juice er rig på C-vitamin, og er naturligvis langt bedre end en sodavand. Men i mængder, som ligger over et glas om dagen, bliver det mindre sundt, da indholdet af naturlig sukker er meget højt. Rådet fra diætisten er derfor, at man nøjes med et glas om dagen.

2. Grønne salater som iceberg, hovedsalat etc.

Salat lyder umiddelbart som et sundt valg, da de vandholdige grønne salater indeholder meget få kalorier. Men salat er desværre ikke meget andet end vand, og bidrager derfor næsten ikke til sundheden.

Så hvis man næsten udelukkende spiser en diæt bestående af salat for at spare kalorier, vil man miste mange vigtige næringsstoffer, fibre og vitaminer.

Sådan sparer du hundredevis af kalorier på aftensmaden – se det simple trick på Q.dk

3. Grovbrød

Supermarkederne tilbyder ofte brød, som går under betegnelsen ’grove’, selvom indholdet af de grove kornsorter er meget lav. Lisa Bolting forklarer:

- Groft brød er først groft, når en væsentlig mængde af melet kommer fra en af de grove typer som fx grahamsmel eller fuldkornshvedemel. Derfor er det godt at læse på deklarationen. Et brød bliver ikke groft af at være mørkt, det kan være farve fra fx malt. Det bliver heller ikke groft af at være pyntet med korn på ydersiden.

Så hvis du vil sikre, at dit færdigbagte brød er af den sunde, grove variant, skal du kigge på varedeklarationen.

4. Grove chips

Nogle opfatter ’grove chips’, som også nogle gange bliver kaldt for gammeldags eller rustikke chips, som et mindre fedende chips-valg end almindelige chips. Men, det gør desværre ingen forskel, fortæller Bolting.

Chips med skræl ikke grovere eller sundere end andre chips, forklarer hun, og generelt er fedtindholdet højt i chips, så vil man holde den slanke linje, bør chips ikke være en del af kosten.

5. Grove kiks

En del kiks har også, udover hvedemel, også rugmel eller en anden form for groft mel i sig, for at give dem en grovere struktur. Men fælles for alle almindelige kiks er, at deres indhold af mættet fedt er meget højt.

Derfor er kiks i udgangspunktet altid usunde, og diætisten anbefaler, at man ikke overgører mængden af rugkiks, hvis man vil holde den slanke linje.

Af Maria Jönsson Bebe, Q.dk/NewsDesk Aller Media.

Dagens Gossip