Disse motionsformer er hårdest ved benene

Stop med det, der gør ondt. Så enkelt er rådet fra fagfolkene, når det kommer til træning og skader i bentøjet deraf.

Kvindesitet KK.no.har talt med personlig træner Helle Bornstein og fysioterapeut Øystein Jensen, der forklarer, hvilke motionsformer, der er hårdest ved benene, og hvordan du kan løse problemet.

Løb er en af de helt store syndere, når det kommer til dårlig belastning på knæ og muskler i benene, som kan ende ud i smerter og skader.

Og hvis du først mærker smerterne, råder fysioterapeuten dig til at stoppe med at løbe, især hvis du løber langt.

Sådan vælger du den rette størrelse sportsbh. Se mere på Femina.dk

- På et generelt grundlag, så vil jeg sige, at man skal undgå hårdt og langvarigt løb (hvis du har ondt, red.). Det er bedre at cykle eller at sætte sig i romaskinen, siger Øystein Jensen.

Sæt den givne træning på pause

Uanset hvad det er for en motionsform, der har forvoldt skaden, så bør du holde inde med den, hvis du ikke ønsker, at det skal forværres.

- Som udgangspunkt vil jeg råde folk til at tage en pause fra den aktivitet, som giver smerterne, både når det kommer til knæ og lægge. Om det så er løb eller bestemte styrkeøvelser. Det er kroppens måde at give besked om, at det er for meget eller forkert belastning, siger Helle Bornstein til KK.no.

Hvornår skal dine løbesko skiftes? Se svaret på Femina.dk

Kvinder har svage inderlår

Hvis du har fået ondt i knæene eller læggene i forbindelse med løb, så kan der være flere årsager, men hos kvinder er det ofte styrke i lårene, de mangler.

- Ofte er muskulaturen på indersiden af lårene svage hos mange af de kvinder, jeg møder, som har ondt i knæene. Derudover er der ofte en ubalance i styrken i benene. De kan fx være stærkere på forsiden af lårene end på bagsiden, siger Helle Bornstein.

Fortsæt med anden træning

Det er dog meget vigtigt, at du ikke lægger al træning på hylden, hvis du har fået ondt af løb.

I stedet skal du fortsætte med eksempelvis styrketræning, så du kan få trænet dine svage punkter op og stadig holde dig i form.

En klassisk løbeskade er seneskedehindebetændelse i skinnebenet, og kan du mærke den jagende smerte, når du løber, så bør du helt holde inde med det.

Ifølge Helle Bornstein så skal du have skabt en balance i din muskulatur, så du forhåbentlig på et senere tidspunkt kan starte op igen.

Men denne gang uden at få ondt.

Lisbeth Madsen, NewsDesk, Aller Media.

Dagens Gossip