Disse snacks er de værste, når du er på kur

En salt-snack eller en lille portion jordbæryoghurt. Det synes at være helt uskyldigt, men i virkeligheden indtager du langt flere kalorier, end det er anbefalet, samtidig med at dit blodsukker ryger i vejret og gør dig sulten efter mere kort tid efter.

Det forklarer Katie Ferraro, der har en master inden for folkesundhed og er ansat ved Ingrain Health, San Diego, til Prevention.com.

Her er syv snacks, hun anbefaler, du bør undgå og i stedet skifte ud med sundere alternativer:

Bæryoghurt:

Det ser super sundt ud, men bærrene på indpakningen snyder lidt. Bæryoghurt indeholder en del sukker, som er tilsat. Det betyder, at du sandsynligvis indtager flere kalorier, end du regner med. Vælg i stedet neutral yoghurt og tilsæt selv lidt friske bær som alternativ.

Saltstænger/saltkringler

Måske tænker du, at de salte snacks er et godt alternativ til chips, fordi de ikke er så fede. Men de indeholder en masse hvedemel, som er næsten lige så slemt. Hvis du trænger til saltet knas, så vælg i stedet pistacienødder eller mandler. Nok får du mere fedt, men det er den gode af slagsen, og der er flere fibre i nødderne end i saltstænger, hvilket holder dig mæt længere.

Få mere inspiration til 16 sunde mellemmåltider på Femina.dk

Sukkerfri sodavand

Er Pepsi max blevet din bedste ven, fordi du skal skære en masse andet væk? Desværre kan de sukkerfri varianter forstyrre din fordøjelse og gøre det svære at tabe sig, bl.a. fordi de ødelægger din appetitregulering. Det viser en ny undersøgelse, der er blevet offentliggjort i tidsskriftet Trends in Endocrinology and Metabolism. Det bedste er at kappe navlestrengen og skifte sukkerfri sodavand ud med vand eller danskvand med friske stykker frugt i.

Riskager

Riskager er en populær snack, fordi den er salt, men lav på kalorier. Dog har de et rigtigt højt gykæmisk indeks, hvilket betyder, at dit blodsukker ryger hastigt i vejret. Den efterfølgende produktion af insulin, vil gøre dig ekstra sulten bagefter. Popcorn poppet med vand i stedet for olie kan stille din trang til saltsnack, men har et noget lavere glykæmisk indeks.

Kvinder småspiser for meget på jobbet, læs hvordan du bryder den fedende vane på Femina.dk

Bananchips

Det må være sundt, når det er frugt, men det er det faktisk ikke. Bananchips er stegt i olie, og det er næppe den bedste af slagsen. Samtidig er der puttet ekstra sukker på, så alt i alt bør du holde dig fra disse som mellemmåltid. En frisk banan vil gøre mere gavn og give dig færre kalorier og mindre fedt.

Gulerødder

Det er måske lidt overraskende, at et par gulerødder ikke er et godt mellemmåltid. Problemet er, at selvom de er sunde, så giver de dig faktisk ikke nok proteiner og fedt til at holde dig mæt. Spis i stedet gulerødderne med en lille klat humus, så kan du klare dig længere uden at føle dig sulten igen.

En lille håndfuld småkager

Har din søde tand fået overtaget, tænker du måske, at 100 kalorier er 100 kalorier, og derfor kan det være fint at indtage den mængde som kage engang imellem. Men ligesom med riskagerne vil dit blodsukker ryge i vejret og forstyrre din appetit bagefter. Derudover er der ikke nogen reel næring i kagerne, og du er meget bedre stillet ved at vælge fx græskarkerner, som indeholder proteiner og sunde fedtsyrer.   

Lisbeth Madsen, NewsDesk, Aller Media

Dagens Gossip