Disse sprøde kikærte-snacks er perfekte til fredagsslikket

De sprøde kikærter er et fedtfattigt og fiberrigt alternativ til for eksempel chips og nødder. De kan spises som de er eller fx drysses på salater, supper og så videre. Og de kan krydres på mange forskellige måder.

Prøv eventuelt også at tilsætte chilipulver og røget paprika. Eller lav en version med karry eller hvad du ellers kan lide af krydderier.

Til 1 portion sprøde kikærter skal du bruge:
1 dåse spiseklare kikærter
Olivenolie
Havsalt
Stødt spidskommen, stødt mild paprika, hvidløgspulver

Sådan gør du:
Åbn dåsen med kikærter og hæld dem op i en si.

Skyl kikærterne grundigt under rindende vand og lad dem dryppe godt af.

På en bagepapirsbeklædt bageplade lægges flere stykker køkkenrulle.

Hæld de afdryppede kikærter ud på køkkenrullen. Med mere køkkenrulle i hånden duppes/rulles kikærterne nu (forsigtigt) tørre. Fjern køkkenrullen fra bagepladen.

Hæld et par spiseskeer olivenolie over kikærterne og krydr med havsalt.

Vend rundt i kikærterne og fordel dem jævnt på bagepladen.

Bag kikærterne i en forvarmet ovn på 200C i 30-45 minutter (mine fik ca. 40 minutter).

Rør rundt i kikærterne hvert 10. minut. Kikærterne er færdige, når yderskallen er sprød og midten er blød.

Når du synes, at kikærterne har fået tilstrækkeligt, tages de ud af ovnen. Lad kikærterne køle af på pladen.

I en skål røres lige dele spidskommen, paprika og hvidløgspulver sammen (fx ½-1 tsk. af hver).

Hæld kikærterne op i krydderiblandingen og vend det hele godt rundt.

Server straks eller gem kikærterne i et lukket glas til senere.

Sabine Murati er uddannet naturopath i biologisk medicin fra Institut for Biologisk Medicin. Hun er bosat i Canada og blogger om stenalderkost og sundhed på www.mypaleopantry.com.

Følg Dagens Opskrifter for flere lignende artikler:

 

 

Dagens Gossip