Disse ting vil gøre din dag lettere

Tjekker du mails som det første, når du møder på arbejde om morgenen. Sidder du ned hele dagen eller gider du ikke socialisere med dine kollegaer efter arbejde, så bør du så at sige tage kuglepennen i den anden hånd. For det vil i sidste ende gøre din arbejdsdag langt mindre effektiv og meget mere sur og besværlig.

Lad være med at komme for sent
Selv hvis din chef giver dig mere eller mindre frie tøjler, hvad angår din arbejdstid, så lad være med at møde alt for sent ind om morgenen. En ny undersøgelse fra University of Washington viste, at chefer har en tendens til at synes, at medarbejdere der møder tidligt er mere produktive og samvittighedsfulde medarbejdere, end dem der kommer senere. Også selvom de arbejder lige mange timer hver dag.

Lad være med at tjekke og besvare e-mails som det første om morgenen
Det kan måske virke lidt overraskende, for det er nok noget af det første, de fleste gør om morgenen, når de møder på arbejde, nemlig tjekker mails. Men lad være med det siger time management ekspert Julie Morgenstern til Huffington Post.

- Hvis du tjekker og besvarer mails som det første, når du møder på arbejde, kan det lægge en dæmper på din produktivitet resten af dagen, og det vil gøre det sværere for dig at fokusere senere. Det som andre beder om og forventer, når de sender en mail, kan synes uendeligt, derudover er mange mails en konstant afbrydelse. Begynd i stedet din dag med en vigtig opgave, der kræver fokus og når du er færdig med den, kan du fokusere på dine e-mails. Der er meget få mails, der ikke kan vente en times tid, siger Morgenstern.

Derfor skal du vente med morgenkaffen et par timer 

Dine e-mails er for lange
Meget succesfulde mennesker undgår generelt at skrive lange e-mails. Tænk på hvor mange e-mails, du modtager om dagen, og hvor mange af dem, du ikke læser fordi, de er for lange. Og hvorfor forvente mere af andre, end du gør af dig selv. Julie Morgenstern anbefaler kun at skrive fire, fem linjer i en e-mail. Men gør dem venlige, da en kort mail også kan opfattes som uhøflig, hvis man ikke tager vare på sit hastige og korte sprog.

Husk at stå op eller gå rundt
Har du et hæve/sænke bord, så husk også at bruge det til at stå op ved. Sidder du meget ned, kan du nemlig risikere at blive mindre engageret og kreativ. En undersøgelse fra Olin Business School ved Washington University viste, at når man står op, så bliver man mere entusiastisk og kreativ og mindre defensiv over for ideer. Derudover bliver du også mere villig til at samarbejde. Har du ikke et hæve/sænke bord, så husk at gå lidt rundt på arbejdspladsen.

Vær social
Det er måske ikke altid, du har den store lyst til at gå ud med kollegaerne, men det er vigtigt at pleje fællesskabet fra tid til anden.  Det er her, du kan netværke og lære kollegaerne at kende på, end I gør, når I er på arbejdspladsen. Hvis du konstant undgår sociale arrangementer, så kan du blive opfattet som lidt af en ’underlig snegl’, der ikke gider samarbejde og det hjælper i sidste ende ikke dig selv.

Hav interesser udover arbejdet
Det er vigtigt, at have interesser udenfor arbejdspladsen, det gør dig i sidste ende til en bedre medarbejder, viser forskning fra San Francisco State University. Bruger du mental energi på andet end dit arbejde, så bliver du næsten automatisk mere effektiv på arbejdspladsen. Undersøgelsen viste blandt andet også at deltagerne, der havde hobbyer uden for jobbet, var mere hjælpsomme overfor kollegaer og mere kreative på arbejdet.

Må du kalde din chef en stor idiot? Læs hvor grænsen går 

Spis ordentligt og få din søvn
Efter en lang dag på arbejde har du måske ikke energi til en løbetur eller en tur i fitnesscenteret. Det eneste du har lyst til er at lægge dig på sofaen med en kop kaffe og en plade chokolade. Det kan også være, du har taget arbejdet med hjem, og sidder op til langt ud på natten, for at være på forkant med den kommende dag. Men under alle omstændigheder gør du dig selv en bjørnetjeneste.

For motion, sunde spisevaner og søvn er netop det, der skal give dig mere energi i hverdagen. Motion og sund kost booster kreativiteten og reducerer stress. En god nats søvn smider ’alt affaldet’ ud fra dagen før, og mens du sover, vil din hjerne nærmest gennemgå en mirakelkur, hvor den reparerer hjerneceller og styrker hukommelsen og regulerer stofskiftet. Det vil gøre dig langt mere effektiv, og i sidste ende gøre både dig og din chef mere tilfredse.

Cecilie Wenstrup, NewsDesk, Aller Media

Dagens Gossip

Dagens TV