Dit raseri kan tage livet af dig

Båt båt! Du hamrer løs på dythornet, fordi en idiot er kørt ud foran dig, og måske råber du også lidt, selvom han egentlig ikke kan høre dig, samtidig med at du giver en fuck-finger til alle omkring dig. Du er rasende. Hader morgentrafikken og episoden her sker dagligt eller ugentligt.

Er det dig?

Eller er det nogle helt andre ting, som hidser dig op. Men hidsig bliver du. Ja så skal du, ifølge Prevention.com overveje at gøre noget ved din vrede, for den er farlig for dig.

Gør stress dig vred? Få råd på udeoghjemme.dk til at undgå det

Dit hjerte presses

I European Heart Journal er der blevet trykt ny forskning fra Harvard School of Public Health, som viser, at indenfor en to-timers periode efter et raserianfald, vil en persons risiko for et hjertetilfælde være steget næsten fem gange.

Studierne viste, at risikoen er størst hos de, der har mange vredesudbrud og for dem, der tidligere har haft hjerteproblemer. Men hvorfor sætte vrede sig på hjertet?

Det forklarer direktør fra cardiovascular epidemiology afdelingen på Harvard University, Murray Mittleman med, at en persons fysiologi ændres, når vreden sætter ind. Det øger pulsen og vejrtrækningen, bremser blodkar og øger blodtrykket, som for eksempel øger risiko for blodprop.

Lægen giver råd til, hvordan du undgår slagtilfælde. Se hvordan på udeoghjemme.dk

Murray Mittleman forslår, at du, hvis du har problemer med temperamentet, simpelthen forsøger at leve livet med en mere rolig tilgang, samtidig med at du har fokus på de andre ting, som kan forcere et hjertetilfælde som rygning, kost og motion:

-…Du skal lære at skrue ned for din følelsesmæssige termostat, så du er mindre tilbøjelig til at koge over, når en stressende situation opstår. Når du er vred, så skal du ikke ulme over det, men i stedet gå en tur, snak med en ven eller tag nogle dybe vejrtrækninger.

Af Mette Skøtt, udeoghjemme.dk/Newsdesk, Aller Media.

Dagens Gossip