DR: Aller fyrer tre ansatte

Bladkoncernen Aller har fredag fremlagt hovedkonklusionerne af en intern advokatundersøgelse, og som konsekvens har medievirksomheden fyret tre ansatte, som har været involveret i Se og Hørs ulovlige og omfattende overvågning af kendte og kongelige.

Det drejer sig om en redaktionschef, en regnskabschef og en journalist. Derudover har to ledere og en medarbejder fået skriftlige advarsler.

Topchef i Aller-koncernen Pål Thore Krosby siger i en pressemeddelelse, at han er chokeret over omfanget af og kendskabet til den ulovlige systematiske overvågning, som undersøgelsen viser, der har været anvendt på Se og Hør. Han understreger, at direktionen og bestyrelsen i Aller Media A/S ikke har været informeret om den såkaldte ulovlige tys-tys-kilde.

Rapporten dokumenterer både ulovligheder, regnskabsrod, mulige "skatteproblemer" og svigt på flere niveauer, oplyser topchefen.

Bladet har i en periode på knap tre år fra efteråret 2008 til og med marts 2011 brugt ulovligt tilvejebragte oplysninger fra den såkaldte tys-tys-kilde. Ifølge rapporten har kilden fået 10.000 kroner om måneden i perioden.

- Vi har identificeret transaktioner i Se og Hørs bogholderi for et samlet beløb på cirka 310.000 kroner, der antageligt kan henføres til honorering af den såkaldte tys-tys-kilde, skriver advokat Henrik Stagetorn i redegørelsen.

Det er dog kun en mindre del - 90.000 - der er opgivet til Skat.

Udbetalingerne har været i strid med Allers regler, hedder det videre i redegørelsen, og det har været mulige med assistance fra en regnskabschef og skiftende chefredaktører.

Ugebladskoncernens øverste ledelse går imidlertid fri i undersøgelsen, som er iværksat parallelt med politiets efterforskning. Bladhuset har besluttet at mørklægge rapporten, siger Pål Thore Krosby.

Det sker ifølge topchefen af konkurrencehensyn og for at beskytte medarbejderne.

Politiet får heller ikke undersøgelsen, med mindre landsretten eller en højere instans tvinger Aller til det.

Advokat Henrik Stagetorn og revisionsfirmaet PwC har lavet undersøgelsen af Se og Hørs arbejdsmetoder på Allers bestilling.

Udgiverdirektør i Aller og tidligere konstitueret chefredaktør på Se og Hør, Per Ingdal, trak sig i sidste uge efter skandalen, hvor syv personer foreløbig er sigtet, heriblandt de tidligere chefredaktører på Se og Hør Henrik Qvortrup og Kim Henningsen.

/ritzau/

Dagens Gossip