DR Ultra Nyt: Rigtige nyheder for børn

Stine Lynghard er børnenes faste holdepunkt, når hun fremover skal være nyhedsvært på tre af ugens fire nyhedsudsendelser. Tommy Zwicky er redaktør på ’Ultra Nyt’ og indtager værtsrollen i den sidste af de fire ugentlige nyhedsudsendelser.

Ifølge Kirstine Vinderskov, der er kanalredaktør for DR Ultra, er ideen bag ’Ultra Nyt’ at tage børn alvorligt, involvere dem i den verden, de er en del af, og komme med de forklaringer, som børnene ellers ikke får i dag, så de er klædt på til at møde deres omverden oplyste og trygge.

- Vi ved, at børn ser nyheder, men de er ikke formidlet til dem. Vi vil hjælpe børn i skolealderen til at forstå de væsentligste aktuelle nyheder og samfundstemaer ud fra deres behov. ’Ultra Nyt’ bliver en del af DR Ultras univers, hvor vi tager fat i virkeligheden på en måde, der er relevant for de store børn, siger Kirstine Vinderskov, og fortsætter:

- Vi har at gøre med en helt ny måde at tage børn alvorligt på som nyhedsforbrugere, men vi er klædt rigtig godt på til opgaven. Vi har folk i redaktionen, som har stor erfaring med målgruppen, og folk, som er rigtig dygtige til at vinkle og formidle nyheder. Folk som kan hjælpe os med at finde frem til, hvordan vi fortæller en historie bedst muligt - og om vi overhovedet skal fortælle den, siger Kirstine Vinderskov

DR Ultra har blandt andet samarbejdet med Børnerådet i forbindelse med udviklingen af nyhedsprofilen, til Ultra Nyt.

Kommende vært på ’Ultra Nyt’, Stine Lynghard, glæder sig til at tilbyde de store børn deres helt egen nyhedsudsendelse.

- Jeg glæder mig helt vildt til at komme i gang med nyhedsudsendelserne, for jeg mener, at nyheder til børn er public service i sin fineste form. Jeg håber virkelig, at vi kan hjælpe børnene med at forstå og navigere i den verden, vi har bragt dem ind i. Derfor er det også vigtigt, at vi overvejer vores ord og nyhedsvinkler grundigt, inden vi bringer dem, siger Stine Lynghard.

Redaktør Tommy Zwicky fremhæver, at hovedopgaven bliver at klæde børnene på til at forstå verden omkring dem og sikre, at nyhedsudsendelserne altid efterlader børnene oplyste og trygge.

- Der er utroligt mange nyhedshistorier hver dag, og vi skal tage de mest relevante og give dem til vores seere i et sprog, de kan forstå. Det kan være en historie, der påvirker deres dagligdag, skole eller fritid. Men det kan også være de historier, som er så store, at børnene er stødt på dem i radioen, aviser eller på nettet. Vi skal have mere baggrund og være bedre til at sætte historierne ind i en sammenhæng, der giver mening for børnene, og så skal vi forsøge at fjerne den usikkerhed og utryghed, som nogle nyheder måske kan efterlade hos børn, siger Tommy Zwicky.

DR Ultra, som bliver DRs tilbud til de større børn i alderen 7-12 år, går i luften i foråret 2013, som en del af en større kanalomlægning, hvor ambitionen blandt andet er at styrke DRs tilbud til børn og unge.

Dagens Gossip