Dreng med forkert billet nær smidt af tog - indtil medpassagerer gjorde noget overraskende

Skrevet af Kristine Bugbee

05/07/2015
Drengen var tæt på at blive sat af. Foto: Polfoto

Dagens topnyheder

Men heldigvis for ham fik han hjælp fra en uventet kant, så han kunne blive på toget, skriver svenske Expressen.

Passagerne gik nemlig sammen om at betale for en ny - og gyldig - billet til den omtrent 17-årige dreng, der efter alt at dømme var et uledsaget flygtningebarn.

Drengen havde ved en fejl købt en billet til et helt andet tog, og da kontrolløren opdagede den ugyldige billet, krævede han, at drengen skulle købe en ny - ellers ville han tilkalde politiet.

31-årige Nina var én af passagerne ombord på toget, og hun blev så påvirket af episoden, at hun siden har lavet en opdatering på Facebook om situationen, som nu er blevet delt tusindvis af gange.

- Drengen var afrikansk og kunne ikke så meget svensk og næppe noget engelsk heller, fortæller hun.

Kontrolløren kom i en højlydt diskussion med drengen, som forsøgte at forklare, at han hverken havde penge eller familie i Sverige. 

- For mig at se, er det helt uforståeligt, at han ikke ser gennem fingre med det og lader det passere. Regler er til for at gøre ting lettere, ikke for at sætte forhindringer op for mennesker. Men det var som om, at ingen stod op for drengen, skriver Nina på Facebook.

Mens drengen og kontrolløren fortsatte med at diskutere, begyndte et ældre par at klage over drengens adfærd. 

- De mumlede til hinanden og sukkede og rullede med øjnene. Det fik mig til at koge over. 

Hun forklarer, at parret gav udtryk for at støtte kontrolløren, da de heller ikke mente, at drengen burde få lov til at rejse til Malmø uden en gyldig billet.

Men så skete der noget uventet.

En kvinde rejste sig op og tilbød at betale for drengen, da han ikke selv kunne. Men kontrolløren mente ikke, at andre end drengen selv burde betale, og konflikten fortsatte derfor, indtil Nina også rejste sig op og tilbød at betale.

Da det gik op for drengen, hvad der skete, blev han forlegen og gav udtryk for, at han ikke vil skabe problemer. Nina fik forklaret til andre passagerer, hvad der foregik, og det endte med, at flere rejsende gik sammen om at betale for hans tur til Malmø. 

- Det var så fantastisk at se, hvordan halvdelen af toget rejste sig og gav sedler og mønter til kontrolløren. Alligevel sagde han, at han havde brug for at vende med sine kolleger, om det var muligt.

Efter at historien er kommet frem, har kontrolløren modtaget kritik fra sin arbejdsgiver.

- Der burde ikke være noget problem i, at andre betaler. Det lyder mærkeligt og virker ikke rigtigt, siger Bruno Andersson, der er administrerende direktør med ansvar for Øresundstoget.

Læs hele Ninas opdatering om episoden her