Drilske computere skaber problemer for Dreamliner

Det er først for nylig lykkedes at få ophævet det flyveforbud, Dreamlineren blev ramt af i forbindelse med, at batterisystemerne i en række tilfælde overophedede: Mandag blev flyet »relanceret« på en flyvning mellem Houston og Chicago med en række chefer fra Boeing og United Airlines ombord.

Nu retter fokus sig mod den ventetid, brugerne af 787eren oplever, når personalet skal starte flyet forud for et take-off, skriver Wall Street Journal.

Flere operatører melder angiveligt om, at de får et voldsomt antal fejlmeldinger fra computerne ombord, når de gør flyet klar. Fejlmeldingerne er ikke nødvendigvis kritiske, men personalet bliver nødt til at se dem alle igennem - ellers risikerer de nemlig at overse en alvorlig fejl. Og det er meget tidskrævende.

Informationen kommer fra en intern rapport fra Boeing, der blev udarbejdet inden batteriproblemerne gjorde, at Dreamlinerne blev parkeret på asfalten. Ifølge Wall Street Journal fremgår det i rapporten, at de mange småfejl i systemerne kostede forsinkelser for flyselskaberne - og den slags forsinkelser er både dyre og besværlige for luftfartsselskaberne.

Mængden af fejlmeldinger fra flyenes systemer har været så stor, at Boeing i rapporten som løsningsforslag anbefaler, at operatørerne sørger for at tænde flyenes systemer hele tre timer før afgangstidspunktet, så personalet har tid til at tjekke fejlmeldingerne.

Boeing ønsker ifølge den amerikanske erhvervsavis hverken at kommentere rapporten eller bekræfte, at operatørerne har fået besked om at tænde for computerne tidligt. Den siger dog - hvilket den også har gjort tidligere - at man skal huske på, at der altid viser sig en række fejl og mangler, når en ny flytype bliver indrullet i luftfartsselskabernes flåder. Dreamlineren er ikke anderledes på det punkt, lyder det fra Boeing.

Det har den amerikanske flyproducent sådan set ret i, og skeler man til Boeing 777, der blev indfaset i 1995, så er der ikke flere fejl i Dreamlineren. Og 777eren bliver i dag anset for at være et af de mest driftsikre passagerfly, skriver Wall Street Journal.

Boeing udsender jævnligt softwareopdateringer, og det er nok sandsynligt, at de vil være med til at nedbringe antallet af fejlmeldinger, samt gøre dem mere overskuelige. Derudover viser rapporten fra Boeing, at de luftfartsselskaber, der er hurtigst med at få rettet fejl, også formår at komme hurtigst gennem opstartsproceduren. Det fordi de samme fejl ikke viser sig dag efter dag, når de nu engang er blevet fikset.

Fejlmeldinger fra flys computersystemer er kategoriseret, og de fleste handler om ikke-kritiske ting, der skal tjekkes eller skiftes ud. Dem kan der eksempelvis være nogle dages deadline på at få kigget på.

Dagens Gossip