Drop kaffen: Derfor kan du ikke falde i søvn

Det er de færreste, som har lyst til at droppe den faste kop aftenkaffe. Men ny forskning viser, at både eftermiddags- og aftenkaffen kan være ødelæggende for din søvn.

Faktisk kan en kop kaffe, som indtages helt op til seks timer før sengetid, påvirke søvnen, skriver Huffington Post.

- At drikke en stor kop kaffe på vej hjem fra arbejde kan give ligeså negative effekter på søvnen som koffein, der indtages tættere på sengetid. Folk har en tendens til ikke at opdage de forstyrrende effekter, som koffein har på søvn, når kaffen indtages om eftermiddagen, forklarer Christopher Drake, som er forsker ved Henry Ford Sleep Disorders and Research Center og psykiatriprofessor ved Wayne State University.

Ved du, hvordan morgenkaffen påvirker dig? Få svaret på Søndag.dk.

Koffeinen havde en effekt

I fire dage blev en gruppe testpersoner bedt om at holde fast i deres normale søvnmønstre og samtidig indtage tre piller. Den første pille tog de seks timer før sengetid, den anden tog de tre timer før, mens den sidste blev indtaget en time før.

Tre af dagene var to af pillerne placebopiller og kun én indeholdt faktisk en mængde koffein, som svarede til indholdet af to-tre kopper kaffe. På den måde kunne forskerne se effekten, når den ’rigtige’ koffeinpille blev taget en, tre og seks timer før sengetid. På fjerdedagen blev der kun givet placebopiller uden koffein.

Testpersonernes søvn blev overvåget på flere måder, og forskerne kunne efterfølgende konkludere, at ligegyldigt om koffeinpillen blev taget en, tre eller seks timer før sengetid, havde koffeinen en effekt på søvnen.

Find ud af, hvad din kaffe afslører om dig på madogbolig.dk

Påvirker vores dagligdag

F.eks. kunne de se, at en koffeinpille taget seks timer før sengetid, i gennemsnit resulterede i en times mindre søvn om natten.

- Når man oplever et søvntab i så stor grad, f.eks. over flere nætter, har det flere effekter på vores funktion om dagen, siger forskerne, der dermed råder til, at man holder sig fra koffeinrige produkter efter kl. 17 for at sikre sig en bedre søvn.

Undersøgelsen har været publiceret i tidsskriftet Journal of Clinical Sleep Medicine.

Af Mia Qvist Scheelsbeck, NewsDesk, Aller Media

Dagens Gossip