DSB bryder kontrakten på Kystbanen

Endnu en gang retter pendlerne på Kystbanen skarp kritik mod DSB.

Pendlertalsmand Michael Randropp kalder det kontraktbrud, at selv om DSB Vedligehold - der står for at reparere de tog, som kører på Kystbanen - højst må have ni togsæt på værksted ad gangen, har de sommeren over haft op mod 16 togsæt stående stille.

- Der er ikke den komfort, vi er blevet stillet i udsigt. Der er situationer, hvor folk ikke kan komme med toget, og andre gange bliver passagerer bugseret sammen på helt urimelig vis, siger Michael Randropp til Berlingske.

Adm. direktør hos DSB Vedligehold, Steen Schougaard Christensen, erkender, at togmanglen har betydet forringelser for kunderne.

- Jo flere tog, der er på værksted, desto færre er der på skinner. Derfor er det desværre sådan, at kunderne oplever, at der kan være trængsel.

Det har været særligt slemt i juli, siger Steen Schougaard Christensen til Berlingske.

Som det ser ud nu, har DSB Vedligehold 15 togsæt til reparation, hvor to af dem er ude i længere tid efter at have påkørt elge.

Samtidig har værkstedet fast ét tog ude for at gøre den samlede flåde på 109 togsæt klar til enmandsbetjening.

- Allerede når vi når september eller oktober, burde problemet med manglende tog være løst fra vores side, udtaler Steen Schougaard Christensen til avisen.

Enhedslistens trafikordfører, Henning Hyllested, er indstillet på, at DSB må holdes bedre i ørerne for at sikre, at passagerne får den service, som de er blevet lovet.

Den nye trafikminister, Pia Olsen Dyhr (SF), har ikke ønsket at kommentere sagen, fordi hun kun lige er tiltrådt som minister for området.

/ritzau/

 

Dagens Gossip