DSB-chef: Vi forventer ikke at skrotte IC4

DSB vil sende IC4 til en afgørende eksamen, som skal afgøre, om det betale sig at blive ved med at opgradere det skandaleomsuste tog, der løbende møder nye problemer på sin vej over de danske skinner.

Men selvom toget skulle dumpe afgangsprøven, er det ikke planen, at det skal tages ud af drift, forklarer direktør for DSB Vedligehold, Steen Schougaard Christensen til Ritzau.

- Det her handler som udgangspunkt ikke om en udfasning af IC4. Toget er ikke som sådan ubrugeligt. Undersøgelsen handler om, hvorvidt vi skal fortsætte med at investere i at opgradere togsættene, eller vi skal blive på det niveau, hvor togene er nu, og hvor de ikke kan komme til at afløse for IC3, siger han.

IC4 kører aktuelt som regionaltog på en række strækninger i Jylland, men erfaringerne fra de første tre måneder af 2014 viser, at togene ofte ender med at efterlade ventende passagerer på perronen.

Tal fra den seneste statusrapport fra DSB til Folketingets Transportudvalg viser, at IC4 fra januar til marts havde en pålidelighed på 91,9 procent. Det svarer til, at 8,1 procent af de planlagte afgange med IC4 ikke blev gennemført.

For lillebroderen IC2 var pålideligheden helt nede på 80,2 procent, svarende til at tæt ved hvert femte afgang blev aflyst. Til sammenligning lå DSB's samlede pålidelighed i perioden på 99,4 procent.

- Det er ikke tilfredsstillende, men det er en betydelig forbedring i forhold til, hvor det har ligget henne, påpeger Steen Schougaard Christensen og tilføjer:

- Kigger man på rettidigheden (andelen af forsinkede tog, red.) på Esbjerg-Aarhus, som primært køres af IC4, så er den udmærket, og det vil den også være fremadrettet, selv om vi ikke opgraderer yderligere.

Han vil dog ikke afvise, at det kan vise sig nødvendigt at skrotte IC4-togene fuldstændigt.

- Hvis der dukker noget voldsomt stort op, må vi revurdere, siger Steen Schougaard Christensen.

/ritzau/

Dagens Gossip