DSB kører mod bedre tider

En gennemgribende spareplan i DSB kan nu også ses på regnskabet. Koncernen kom ud af første halvår af 2014 med et overskud før skat på 466 millioner kroner mod 240 millioner i perioden året før. Det er en stigning på 94 procent.

- Fokus på kerneproduktet har banet vejen for genopretningen af DSB, siger Peter Schütze, der er bestyrelsesformand i DSB, i en kommentar til regnskabet.

Samlet har 94,3 millioner kunder i Danmark taget en tur med toget. Det er 2,4 millioner flere end i halvåret 2013.

Og indtægterne lå på 6,25 milliarder kroner. Det er en stigning på tre procent - eller 156 millioner kroner mere end første halvår af 2013.

Og efter spareplanen kommer DSB nu med en ny strategi, der sættes i værk 10. september. Strategien koncentrerer sig om materiel, stationer og digitale platforme samt togkørsel.

- Vi forbereder os på et årti med om- og udbygning af jernbanen og muligheden for, at DSB udbyder strækninger, eller strækninger udbydes, uden at DSB deltager, siger bestyrelsesformanden.

Der skal investeres op mod 100 milliarder kroner de kommende 10 til 15 år i nye spor, broer, kabler, signaler, tog med mere. Og derudover vil der blive investeret i kunderne i form af bedre stationer, forbedret internet i togene - og ikke mindst mere plads i myldretiden.

- Ved at sætte kunden i centrum kan vi indfri den transportpolitiske ambition om en fordobling i 2030, siger Jesper Lok, der er direktør i DSB.

Selv om rejsekortet har været udskældt og igen og igen er blevet udsat, så er der rent faktisk en del, der har taget kortet til sig. I juni kom antallet af udstedte rejsekort op på 800.000 kort - ved udgangen af 2011 var tallet knap 90.000.

Men der er stadig problemer med IC4. Selv skriver DSB i regnskabet, at der "derimod ikke er meget glædeligt at berette om".

- Ved udgangen af juni var 78 af de i alt 105 togsæt godkendt til passagerkørsel, skriver selskabet. Og DSB kan ikke afvise, at der vil komme flere regninger i forbindelse med det udskældte tog.

/ritzau/

Dagens Gossip