DSB om aflyste tog: Vi er blevet bedre

Det har ikke været godt nok, men nu er det blevet bedre.

Sådan lyder meldingen fra DSB's ledelse, efter Ritzau tirsdag har kunnet fortælle, at selskabet ikke har overholdt de mål, som er aftalt med staten i den trafikkontrakt for fjern- og regionaltog, som trådte i kraft i 2004.

- Naturligvis er det samlet set ikke tilfredsstillende over hele kontraktperioden. Men når man ser på de to seneste år, så er det de bedste i hele perioden. Så er vi blevet bedre? Ja. Skal vi blive endnu bedre? Ja, lyder retorikken fra kommunikationsdirektør Lars Kaspersen til Ritzau.

Kigger man på gennemsnittet for perioden fra 2004 til 2012, så var 89,5 procent af afgangene forsinket med under seks minutter, mens 98,3 procent af afgangene blev afviklet uden aflysninger.

Men i kontrakten lyder målene på henholdsvis 90 og 99 procent.

Lars Kaspersen fremhæver dog, at DSB i 2012 fik 94,3 procent af sted til tiden, mens 99,1 procent blev gennemført uden aflysninger. Og de foreløbige tal for i år ligger på henholdsvis 92,9 og 98,6 procent.

- Jeg vil gerne måles på, om vi er blevet bedre, og der kan jeg sige, for vi har leveret den bedste rettidighed og pålidelighed i kontraktperioden i de sidste to år. Og samtidig har vi reduceret DSB’s ansvar for de ting, der går galt, til en tredjedel, siger direktøren, som også bidrager med en historisk betragtning:

- Hvis vi sammenligner med for 100 år siden, så kørte vi på damp. Det gør vi ikke mere.

Siden 2010 har DSB og Banedanmark arbejdet sammen på at forbedre driftsstabiliteten på jernbanen, og det er det arbejde, der har udmøntet sig i de seneste års fremgang, mener Lars Kaspersen.

- Hvis man skal nå endnu længere, så bliver det en samlet opgave for hele transportområdet, for vi kører på gamle skinner med gamle signaler, som kommer til at give problemer. Det skal vi løfte sammen med Banedanmark, det kan vi ikke gøre selv, forklarer han.

/ritzau/

Dagens Gossip

Dagens TV