DSB på rette spor efter kæmpe underskud

DSB kom ud af 2012 med et positivt resultat før skat på 115 mio. kroner. Det er markant bedre end i 2011, hvor resultatet før skat var minus 862 mio. kroner - og i 2010, hvor DSB tabte 551 mio. kroner før skat.

Statsbanerne har altså vendt de seneste års underskud til overskud. Nettoomsætningen steg sidste år svagt til 11,1 mia. kroner, og resultatet efter skat landede i et lille plus på 50 mio. kroner for 2012. Der er dog stadig langt til de trecifrede millionoverskud, som selskabet leverede frem til 2010.

- Vi er ikke i mål, men vi har bremset den negative udvikling, lyder den adm. direktør Jesper Loks mantra i årsrapporten.

Efter et bestyrelsesmøde i begyndelsen af februar meldte DSB ud, at selskabet ventede et positivt resultat før skat på omkring 100 mio. kroner for 2012. Den forventning indfrier selskabet altså nu.

Årsagen til DSBs økonomiske kvaler er bl.a. det fejlslagne udlandseventyr i Sverige, som gav et tab til selskabet - og dermed de danske skatteydere - på 715 mio. kroner. I januar i år viste en opgørelse fra Transportministeriet, at DSB siden 2004 har tabt 925 mio. kroner på sine salgsvogne. Dertil kommer store ekstraudgifter til bl.a. de skandaleramte IC4-tog, som samlet kommer til at koste selskabet minimum 6,4 mia. kroner.

Adm. direktør Jesper Lok kom til DSB den 1. maj sidste år og har siden arbejdet på at udmønte strategien "Sundt DSB". Den handler grundlæggende om at komme tilbage til kerneforretningen - togdrift - og transportere kunderne tilfredsstillende og i rette tid fra A til B.

Strategien har også medført en omfattende sparerunde, hvor selskabets omkostninger skal sænkes med 1 mia. kroner frem mod 2014. Indtil videre er DSB cirka halvvejs med det mål.

DSBs ansatte skal bl.a. have 1000 færre kolleger i 2014 sammenlignet med foråret 2012 - og flere hundrede fyringer er allerede gennemført. Det skal styrke DSBs økonomi på længere sigt, men på den korte bane tynger det årsresultatet, fordi de fyrede medarbejdere skal have fratrædelsesgodtgørelse.

Som en del af spareplanen flytter DSB også snart ud af sine historiske bygninger i Sølvgade midt i København til nye kontorer i Høje Taastrup. DSBs kunst er også blevet sat til salg og erstattet med billeder af tog på væggene - og for nylig har den adm. direktør Jesper Lok slået fast, at der kan blive tale om yderligere frasalg af ikke kerneaktivitet som selskabets DSB Media samt selskabets mange ingeniører og arkitekter.

Senest offentliggjorde DSB i sidste uge, at ledelsen også må holde for i sparerunderne. IC4-direktøren Frank Olesen blev således fyret, og direktøren for Kommerciel, Gert Frost, røg samme vej.

Mens DSBs økonomi og ledelsesstruktur nu er på rette vej, er selskabet ikke sluppet af med alle sine skandalesager. Senest kom det frem i januar, at DSBs daværende PR-bureau Waterfront i perioden 2009 til 2011 - på DSBs opfordring - havde ansat journalisten Lars Abild til at udføre opgaver, så han ikke brugte energi på kritiske DSB-historier imens. Advokatfirmaet Bruun & Hjejle arbejder på en undersøgelse af forløbet. Rapporten skulle have færdig for en uge siden - den 15. marts - men den er nu udskudt til den 2. april.

Dagens Gossip