DSB prøver igen problematisk IC4-kobling

Mandag tager DSB et nyt skridt i den langtrukne kamp for at få IC4-togene til at spille en betydende rolle på de danske skinner.

For første gang i næsten to år forsøger jernbaneselskabet at koble flere af de problembefængte togsæt sammen, og fra mandag vil passagererne mellem Aarhus og København kunne opleve en tur med to sammenkoblede IC4-tog.

- Vi har arbejdet med de her togsæt i halvandet år, og vi har næsten fordoblet afstanden mellem de tekniske hændelser.

- Det gør, at vi føler os meget mere fortrøstningsfulde i forhold til at tage det næste skridt, siger DSB's trafikinformationschef, Tony Bispeskov, til Ritzau.

Netop koblingen af IC4-togene var et af de helt store problemer, da DSB første gang slap de skandaleramte vogne løs på de danske skinner. Efter massiv ustabilitet i driften blev togene sat helt ud på et sidespor efter to hændelser med svigtende bremser i 2011.

Sidste år begyndte DSB imidlertid at bruge skandaletogene igen i den jyske regionaltrafik, og siden december har der været fire daglige afgange med enkeltstående IC4-togsæt på strækningen mellem landets to største byer.

Og det er erfaringerne herfra, der nu får togselskabet til opgradere disse afgange til sammenkoblede tog.

- Det er et naturligt skridt, at togene kommer ud og gør gavn. Vi skal have noget mere erfaring med togene, og nu fordobler vi antallet af siddepladser på vores lyntogsafgange med IC4, siger Tony Bispeskov.

Han erkender, at de sammenkoblede tog tilføjer en ny usikkerhed for togenes driftsstabilitet, og han understreger, at DSB er parat til at droppe sammenkoblingen, hvis den ikke lever op til forventningerne.

- Vi kan ikke garantere, at der ikke opstår en situation, hvor togsættene fejler. Men vi føler os trygge ved at gøre det her, og hvis der skulle opstå en situation, hvor vi bliver nødt til at revurdere det, så tager vi også konsekvensen.

- Vi spiller ikke hasard med stabiliteten på togskinnerne, fastslår han.

/ritzau/

 

Dagens Gossip