DSB skal ikke regne med permanent fredning

Sådan lyder det fra Socialdemokraternes trafikordfører, Rasmus Prehn (S), efter Berlingske har erfaret, at regeringen vil lade statsbanerne slippe for en besparelse på 300 millioner kroner i 2014.

»At det bliver permanent, kommer vi ikke til at love. Hvis DSB indfrier det, vi håber, nemlig at langt flere vælger at køre kollektivt, så skulle DSB gerne blive en overskudsforretning, som det har været tidligere. Og så kan det godt være, at selskabet langsomt skal til at bidrage til fælleskassen,« siger han.

Den socialdemokratiske trafikordfører slår fast, at fredningen af DSB skal styrke selskabet.

»Aftalen om, at DSB skal bidrage med 300 millioner kroner til statskassen, dropper man, så DSB kan stabilisere sin forretning og vinde nye kunder. Det er helt tydeligt, at DSB har haft store vanskeligheder med at få virksomheden på fode igen efter nogle turbulente år med store underskud, problemer samt utilfredse passagerer. DSBs ledelse og medarbejdere har gjort en kæmpe indsats for at skabe en god forretning. Man har trimmet og omorganiseret, derfor er signalet fra regeringens side, at man gerne vil give DSB ro til at fortsætte den gode udvikling, så der er flere, der vil vælge at køre kollektivt,« forklarer Rasmus Prehn.

Han giver ikke meget for Venstres kritik af, at regeringen ikke holder DSB på det sparespor, den tidligere regering pålagde selskabet tilbage i 2011.

»DSB har brug for ro og stabilitet, derfor nytter det ikke noget, at man går ind og klipper håret af en skaldet,« siger Rasmus Prehn.

SFs trafikordfører, Jonas Dahl (SF), ønsker ikke at gå i detaljer om regeringens finanslovsforslag, men han mener, at Venstres kritik klinger hult.

»Det er vigtigt at få ro omkring DSB, for der har været mange dårlige sager. Selskabet har en gæld på et tocifret milliardbeløb, som de borgerlige dybest set tvang DSB til, derfor er vi nødt til at rette op på DSBs økonomi,« siger han.

Dagens Gossip

Dagens TV