DSB : Vi aner ikke hvordan vores tog er havnet i Libyen

Skrevet af Ann Katrine Warren

21/03/2013
IC4-togene har givet anledning til en del hovedpine hos DSB, men sagen om det danske togsæt, der er endt i Libyen, bliver mødt med næsten apatisk hovedrysten. DSB har simpelthen ingen forklaring på, hvordan italiens Silvio Berlusconi i 2009 kunne forære Libyens diktator det danske tog. - Det er jo fuldstændig tragikomisk. Vi er klar over, at der står et IC4-tog i Libyen, men vi aner intet om, hvordan det er havnet der, siger kommunikationsdirektør i DSB Lars Kaspersen til bt.dk. Det er Anders Lund Madsen-programmen "Dårligt Nyt", som har fundet frem til toget, som står lidt uden i Tripoli. Billeder af togets serienummer beviser, at der er tale om et af DSBs IC4-tog fra den italienske togproducent AnsaldoBreda. DSB har endnu ikke fået alle de bestilte IC4-tog fra AnsaldoBreda. Derfor ærgrer det også DSB-direktøren, at et af dem står i Libyen. - Det er så langt ude og et kapitel i en lang og tragisk historie. Men det er lidt trist, at det står dernede i stedet for at gøre gavn på de danske jernbaner, siger Lars Kaspersen.

Mest læste i dag

IC4-togene har givet anledning til en del hovedpine hos DSB, men sagen om det danske togsæt, der er endt i Libyen, bliver mødt med næsten apatisk hovedrysten. DSB har simpelthen ingen forklaring på, hvordan italiens Silvio Berlusconi i 2009 kunne forære Libyens diktator det danske tog.

- Det er jo fuldstændig tragikomisk. Vi er klar over, at der står et IC4-tog i Libyen, men vi aner intet om, hvordan det er havnet der, siger kommunikationsdirektør i DSB Lars Kaspersen til bt.dk.

Det er Anders Lund Madsen-programmen "Dårligt Nyt", som har fundet frem til toget, som står lidt uden i Tripoli. Billeder af togets serienummer beviser, at der er tale om et af DSBs IC4-tog fra den italienske togproducent AnsaldoBreda.

DSB har endnu ikke fået alle de bestilte IC4-tog fra AnsaldoBreda. Derfor ærgrer det også DSB-direktøren, at et af dem står i Libyen.

- Det er så langt ude og et kapitel i en lang og tragisk historie. Men det er lidt trist, at det står dernede i stedet for at gøre gavn på de danske jernbaner, siger Lars Kaspersen.