Du kan spise dig fra stress på 48 timer

Føler du dig en smule stresset, får en kold øl eller et godt glas rødvin dig måske til at slappe af.

Men ny forskning viser, at du skal gå helt andre veje, hvis du vil af med stressfølelsen. Personer, der spiste syv-otte portioner frugt og grøntsager om dagen, følte sig nemlig roligere, gladere og mere energiske på dagen og dagen efter, de tog indtog de store mængder frugt og grønt.

Det viser en undersøgelse, som har været publiceret i British Journal of Health Psychology. Dermed kunne forskerne konkludere, at et højt indtag af frugt og grønt påvirker humøret i en positiv retning, skriver Prevention.com.

Stress kan være årsag til, at du ikke taber dig. Se hvorfor på Q.dk

Producerer mere lykkestof

Årsagen er, forklarer forskerne, at komplekse kulhydrater i frisk frugt og grønt øger produktionen af lykkestoffet serotonin i hjernen.

Flavonoider, der er naturstoffer fra vegetabilske fødevarer, og omega-3-fedtsyrer kan også være skyld i de positive effekter, påpeger forskerne.

Fedt og raffineret sukker har til gengæld den modsatte effekt og nedsætter produktionen af et stof, der ellers beskytter mod dårligt humør og depression.

Spis syv portioner hver dag

Det er typisk sådan, at de sunde kostvalg kan udløse en hel kædereaktion af sunde valg, men ikke i dette tilfælde.

- Folk vidste faktisk ikke, at frugter og grøntsager var med til at få dem til at føle sig bedre tilpas, udtaler Tamlin Conner, der er forfatter til studiet og seniorlektor i psykologi ved University of Otago i New Zealand.

Forskeren råder til, at man sørger for at få syv portioner frugt hver dag.

- Selv hvis dit humør generelt er godt, fordi du spiser sundt, vil det stadig gå op og ned afhængig af, hvor meget frugt og grønt, du spiser, sammenlignet med dit typiske madindtag, siger Tamlin Conner.

Her er 12 lette øvelser til at undgå stress. Få dem på Udeoghjemme.dk.

Af Mia Qvist Scheelsbeck, NewsDesk, Aller Media

Dagens Gossip